Svar: Amning - får hun nok? Kan ikke finde ud af flaske
10. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Edith
Som udgangspunkt må du tro på at din datter får hvad hun har behov for af mælk. Du fortæller at du ammer ca 5 gange dagligt og at hun derudover tilbydes skemad 2 gange - det lyder umiddelbart helt fint i forhold til hendes alder og som om at hun er dækket rigtig godt ind.
Det kan være problematisk at 'tvinge' hende til at die hyppigere - du kan tilbyde hende brystet, men afviser hun så må det være sådan. Hvis man presser hende for meget, så kan du risikere at hun afviser fuldstændig.
Hendes væskebehov derudover kan du dække ved at tilbyde hende vand af kop. Hun behøver ikke lære at tage flaske, selvom du skal starte arbejde om 3 måneder. Til den tid vil hun være 8 måneder gammel, vil spise mere og mere rigtig mad, rugbrødshapsere, pastaskruer osv. og vil her kunne nøjes med amning 3 gange dagligt. Det kunne være f.eks. tidlig morgen, aften og sen aften... På den måde kan du godt dække hendes behov selvom du ikke er sammen med hende i dagtimerne.
Fra 9 måneders alderen kan hun begynde at få mere og mere komælk og på den måde vil hendes mælkebehov også kunne blive dækket. Udover den mælk du kan give hende via bryst og til den tid via madlavning, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne komme lidt modermælkserstatning i hendes grød og mos. På den måde får du sikret hende lidt ekstra energi.
Hvis du har ønsker om at stoppe amning og gå helt over til flaske, så vil det være nødvendigt at arbejde på flasken dagligt fra nu af - ellers er det ikke sikker at du får hende til det, hun er så gammel nu at hun naturligt foretrækker den ægte vare:o)
Du skal naturligvis holde øje med at hun tisser som hun skal, at urinen er klar, at maven fungerer osv. Samtidig skal hun virke glad og tilfreds, have overskud til at møde verden, bruge sig selv fysisk og mentalt - det er alt sammen tegn på at hun trives og har det godt.
Hvis du er i tvivl om hvorvidt hun får mælk nok, så kan du naturligvis også forsøge at tilbyde hende lidt mme af en kop, men som udgangspunkt burde det ikke være nødvendigt, hvis du fornemmer at have fint med mælk til hende og du så ammer 5 gange dagligt og tilbyder skemad baseret på mme.
Med hensyn til vægtøgning, så er det meget normalt at børn netop i den periode, hvor de skal igang med anden mad ikke tager helt så meget på som tidligere. Gennemsnitligt vil piger i 4-5 måneders alderen tage 530g på og vokse 2,1 cm i længden og i 5-6 måneders alderen tage 460g på og vokse 1,8 cm.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej og har fået lidt ro, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske