Svar: Hvordan får jeg min datter til at sove uden at blive svøbt?
10. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Laras mor
Det vil være rigtig godt at du nu begynder at lære Lara at sove uden at være fuldstændig svøbt og du må forsøge om du kan lette lidt på klædet, så det bliver mindre og mindre, så det bliver løsere og løsere.
Du skal være opmærksom på at hun efter måske 30-40 minutter skifter søvnfase og netop på dette tidspunkt vil kunne have en oplevelse af at falde - ligesom du også selv kan have, når du er lige ved at falde i søvn. Det at være svøbt hjælper hende her til at vedblive at være sovende, hvor hun, når hun ikke er svøbt vil spjætte med arme og ben, blive forskrækket og vågne op før tid. Svøbet hjælper hende altså til at holde sammen på sig selv rent fysisk, når hun skifter søvnfase.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne holde dig i nærheden på det tidspunkt hvor du fornemmer at hun skifter søvnfase. Holde dine hænder på hende krop, lade dine hænder have lidt tyngde, så hun hjælpes til at komme videre i søvnen ved at mærke at du holder sammen på hende og så hun på den måde stille og roligt kan undvære svøbet.
Sutten kan du forsøge at trække en stofble igennem, det kan hjælpe hende til at holde den ved munden og det at have en stofble ved ansigtet og ved overkroppen vil for nogle børn give samme tryghed og ro som svøbet.
Når hun skal sove i sin seng (hvor hun ikke behøver sele på) så kan du også forsøge at putte hende på maven og stå ved hende, holde hænderne på hende og stryge hende over ryggen, rolige rytmiske bevægelser. Det hjælper nogle gange barnet til at finde fysisk ro at blive puttet på maven. Så længe hun ikke selv kan vende sig om, så bliver du naturligvis nødt til at trille hende tilbage på ryggen, når hun sover godt. Men i takt med at hun selv bliver mobil og motorisk god til at trille omkring, så vil hun måske selv finde roen på maven.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske