Svar: Puttemus er blevet Bøllemus
10. maj 2008
Alder:
20 mdr.
Kære mor K
Det sker tit at børn i 1½ års alderen begynder at skubbe, sparke eller måske bide andre børn og det er et udtryk for at barnet mangler ord til at beskrive sine følelser.
Børn skal lære at være sociale, lære hvordan man er sammen med andre mennesker, andre børn. Man lærer at være social på mange måder. Det er ikke svært at lære at spørge om lov, spørge om man må være med i en leg, hvordan man sige nej eller spørger om noget på en pæn måde. Det der er svært at lære, er det der handler om følelser. Altså hvordan påvirker min måde at være på de andre, - hvornår bliver jeg ked af det, hvornår bliver andre kede af det - bliver vi kede af det samme eller er der forskellige ting, som gør os kede af det osv.
Dette er ikke noget børn lærer fra den ene dag til den anden og helt op i skolealderen er det noget man taler med børn om. Hvordan ser man på andre om de er kede af det, vrede, overraskede, sure, har det sjovt osv. altså lære at tyde andre, læse deres signaler.
Det er altså vigtigt at vide, at det er naturligt i denne alder, at børn mister selvbeherskelsen. Det tager tid at lære at mestre og kontrollere sine følelser og tit bliver barnet ligeså overrasket over sin handling, som barnet det går ud over. Derfor vil barnet automatisk få skyldfølelse, når den voksne griber ind og skælder ud, hvilket gør det sværere for barnet at styre sig. Pointen er derfor at den voksnes handling kan komme til at forstærke problemet og gøre at netop denne handling låses fast i barnet.
Du skal altså forsøge at finde ud af årsagen til at din lille dreng slår eller skubber til de andre. Nogle gange kan det jo handle om at han gerne vil i kontakt og ikke ved hvordan, det kan også være at han er sur fordi den anden har noget legetøj han gerne vil have, måske føler han sig presset eller irriteret af den anden dreng - årsagerne kan være mange. Og naturligvis kan det også ske fuldstændig impulsivt, hvor man ikke umiddelbart kan finde nogen grund.
Uanset hvad, så er det vigtigt at man som voksen er opmærksom og holder lidt ekstra øje. Det er den eneste måde, hvorpå man kan træde til, når en situation virker svær for barnet og sker uheldet så alligevel, så må man forklare barnet at man bliver vred, at det gør ondt på de andre osv.
Det er vigtigt at hjælpe ham med at sætte ord på og lære at forstå, hvad det gør ved de andre børn, når han skubber eller slår dem. Han skal altså lære at sætte det at skubbe til de andre, hans handling, sammen med den reaktion han får - ligesom det barn som måske har gjort noget ved ham også skal lære at handle på en anden måde.
Man skal som voksen trøste det barn, som det er gået ud over - uanset om barnet er blevet slået til eller bidt. Og det er her en god idé at sige de trøstende ord højt, så din søn kan høre at det var forkert, det han gjorde og lære af det, - 'xx kom til at slå dig, det gør ondt og det må man ikke, nu skal jeg puste på det osv.' På den måde hører din søn med ord at det var forkert og lærer, at det andet barn bliver ked af det og har brug for trøst. På den måde lærer han medfølelse og lærer dermed at lade være.
Det er altså ikke skæld ud der skal til, men forståelse og indføling. Jo mindre opmærksomhed og stress der er omkring hans fysiske adfærd mod andre (med den alder han har nu), jo mindre vil han gøre det.
Med hensyn til sprog og råberi, så handler det ganske sikkert også om at han her skal forsøge at finde ud af, hvordan han med sit sprog påvirker andre mennesker. Hvordan får han jer bedst til at reagere og hvilken reaktion for han. Igen kan det være en god idé ikke at skælde ud, men i stedet måske opfordre ham til at hviske og på den måde lege med lydende og højden på anden vis - så er det pludselig lidt sjovere igen... bare på en måde I bedre kan holde ud:o) I skal også være opmærksomme på at lydniveauet i daginstitutionen er højt, så når han kommer hjem har han måske ekstra behov for hjælp til at finde det rette toneleje...:o)
Rigtig meget held og lykke med din lille bøllespire - jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske