Svar: Skabe ny søvnrytme
10. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Umiddelbart lyder det som om at Arthur sover lidt under gennemsnittet, dog stadig okay. Han sover ca 3½ time i løbet af dagen og ca 9 timer om natten - altså ca 12½ time i døgnet, hvor de fleste børn vil sove måske 14 timer i døgnet, når de er 8-9 måneder gamle. Igen er dette jo et gennemsnit, så nogen sover lidt mere og andre lidt mindre.
Du fortæller at han ofte tager en lur sidst på dagen omkring 17.30 og jeg tænker at det er her hunden ligger begravet. Når han sover en powernap så sent, så vil den naturligt æde af nattesøvnen. Derfor vil det være helt fornuftigt at forsøge med nye søvnvaner.
Det er sådan at man ikke bare kan gå ind og ændre på en lur, man er nødt til at ændre lidt på hele dagens rytme. Det er også sådan at der hvor påvirkningen sker sidst er om morgenen. Du skal altså være forberedt på at selvom du begynder at ændre på tidspunkter og varighed af lurene om dagen og aftenen, så vil din dreng stadig vågne til samme tid om morgenen. Der vil altså være en periode, hvor han sandsynligvis vil sove lidt mindre end nu. Det tager tid - det kan godt tage 2-3 uger før du begynder at fornemme at der sker en ændring, så du skal have tålmodighed.
Det er også vigtigt at du indstiller dig på at rytmen, tidspunkter for søvn, mad osv. skal være ens uanset om det er hverdag eller weekend. Han kan simpelthen ikke skelne imellem dette og hvis du vil ændre rytme, så er det altså alle ugens syv dage:o)
De fleste børn vil i din drengs alder og når han skal begynde i dagpleje trives godt med en rytme, hvor de sover en kort formiddagslur - en lur på 45-60 minutter og så sover en lidt længere middagslur på måske 2 timer. På den måde vil det passe rigtig fint at de to drenge sover samtidig til middag.
Normalt skal man jo ikke vække børn der sover, men du må gøre et forsøg og mit forslag er derfor at du forsøger at vække Arthur lidt tidliere fra formiddagslur dag for dag. Prøv med 15 minutter af gangen. Det vil sige at hvis han den ene dag sover 2 timer, så sover han næste dag 1t og 45 minutter, næste dag sover han så 1t og 30 minutter, næste dag 1t og 15 minutter.
Samtidig skal du så forsøge at give ham mad og putte ham på tidspunkter der passer til dagplejetid. Du skal også forsøge at holde ham vågen om aftenen, så han puttes til natten - evt. lidt tidligere en overgang - så powernappen sidst på dagen springes helt over.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes og I står op.
Morgen 7-7.30: Havregrød vand af kop
Formiddag 9: ½ banan, ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30-10 og sover her en times tid
Frokost 12: Grøntsagsmos og ved siden af rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg - makrel, rognguf, sildepostej, smøreost, avokadomos eller lignende. Tilbyd også rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle og lignende, vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13 - evt. med amning (men når han skal passes glider denne jo ud)
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, lidt frisk frugt i hånden eller frugtmos, det kan også være lidt flerkornsgrød med frugtmos eller du kan så småt begynde med lidt tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys, frugtmos eller bær. Vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Fortsat både mad der er moset og mad i stykker. Evt. lidt frugtmos til dessert, vand af kop
Puttes til natten med amning mellem 19-20
Sen aften 23-24: Evt. ammes
Så udgangspunktet er altså at Arthur skal have lov til at regulere sin søvn og at du et eller andet sted må tro på at han kan det og derfor sover det han har behov for. Der er dog noget fornuftigt i at forsøge at ændre lidt på hans cirkadiske rytme (som det hedder) - hans indre ur, og det kan du gøre ved at forsøge ovenstående plan.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o) - og hvor er det dejligt at du har fået en ordning, hvor du kan arbejde halv tid og så vente med at starte rigtigt til november...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske