Brev:
Hvor meget modermælkserstatning i døgnet?
12. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Hvor meget modermælkserstatning i døgnet?
Hejsa
Jeg har en dejlig pige på godt seks uger. Jeg har for ca 2 uger siden valgt at give hende modermælkserstatning i stedet for bryst, dog hygger vi stadig med lidt amning ind imellem.
Grunden er at jeg ved 5 ugers undersøgelsen hos lægen fik at vide at hun tog alt for lidt på... hun vejede ved fødslen 4790 g og var 57 cm lang. Hun var efter næsten fem uger kun vokset til 5150 g og 60 cm.
Jeg blev enig med min læge om at supplere op med erstatning efter hvert måltid, men det fungerede ikke rigtig. Min lille pige sover rigtig meget (ca 20 timer i døgnet) og jeg kunne simpelthen ikke holde hende vågen til at spise.
Jeg begyndte derfor at give hende erstatning først og så bruge amningen som "dessert" og ved hyggestunder. Det går bare så fint nu, måske fordi jeg ikke skal bruge så meget krudt på at tænke over hvor meget mon hun egentlig har spist.
Men jeg er dog alligevel i tvivl om hvor mange ml hun bør i døgnet?
Hun spiser ca 6 måltider, men de er ikke så store... 75-125 ml af gangen, er det nok?
Med venlig hilsen
Senia