Svar: Hvor meget modermælkserstatning i døgnet?
12. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Senia
Tillykke med den lille pige:o) Det lyder som den helt rigtige beslutning at du nu er gået over til at tilbyde din datter modermælkserstatning og kun bruger amning som lidt hygge og en rar stund for jer begge. Det er helt naturligt og godt at det giver dig en ro, at vide hvad hun har fået at spise og forhåbentlig vil det have god effekt på hendes vægt:o)
Du skal regne med at hun har behov for ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Hendes indtag vil altså øges i takt med at hun vokser. Da hun nu vejer ca 5200g, så vil hendes mælkebehov være mellem 850-900ml i døgnet. Det vil sige at hvis hun spiser 6 gange dagligt, så skal hun altså spise mellem 140-150ml af gangen. Spiser hun hver 3 time, så skal hun spise ca 110 ml.
Du skal medtænke at hun har været vant til at spise en lille mængde tidligere og endnu ikke har lært hvad det egentlig vil sige at være sulten og være mæt. Det er først nu hun er begyndt at få en større mængde mælk i maven og det kræver lidt tilvænning for hende.
Jeg vil anbefale dig at du forsøger at få en flaske ekstra i hende dagligt, så du får øget hendes indtag lidt. Det gør ikke noget at hun nogle gange kun spiser 80 ml, hvis hun så andre gange spiser 160 - på den måde må hun gerne regulere selv og hun kan sagtens være mere sulten på nogle tidspunkter af døgnet end hun er på andre.
Når du tæller timer imellem at hun får flaske, så er det fra hun begynder på et måltid og til næste måltid starter. Prøv her at regne med 3-3½ time og så skal hun have mad igen. Skift hende evt. så hun vågner op til dåd og kan spise lidt mere.
Prøv også med en anden type flaske eller flaskesut, for at se om hun bedre kan arbejde med den og få mælken ud.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske