Svar: Får han nok mad og drikke?
12. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
Det lyder umiddelbart som om at din dreng får i underkanten af hvad han har behov for og jeg tænker at det vil være en rigtig god idé, hvis du for det første begynder at tilbyde ham lidt mere varieret mad, mere og mere udgangspunkt i det I andre spiser, tilbyder ham noget at sidde med i hånden osv. og så derudover tilbyder ham flaske ved siden af.
Jeg vil foreslå dig at dele måltiderne (skemad og flaske) lidt mere op og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04.30-06: Flaske med mme og sover lidt videre
Morgen 7: Havregrød eller anden grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden, appelsinbåde, melon, fersken, jordbær eller lignende, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30-10 med en flaske mme. Hvis du har indtryk af at frugten inden fjerner lysten til flasken, så spring frugten over.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Meget mere kraft og smag - det kan være hjemmelavet mos eller middagsretter på glas til børn på 6 måneder. Brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mme kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske med mme og tilbydes lidt frugtmos og også meget gerne frisk frugt i hånden.
Powernap kan begynde at blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, brug gerne lidt sovs - laver du maden med sødmælk kan I spise det samme og din drengs mad skal så bare moses godt, så han kan kapere det. Tilbydes brødskorper og lignende i hånden, Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling 19.30
Sen aften 23/24: Flaske med vælling eller mme - kan spise den i søvne.
Din drengs mælkebehov er på nuværende tidspunkt som sagt i underkanten - han skal have mindst 500ml mme/vælling i døgnet og faktisk meget gerne nå op på 750 ... Det har han rigtig svært ved og det vil naturligvis være godt at du drøfter med lægen, hvor lille et indtag der kan accepteres - jeg vil som udgangspunkt sige minimum 500ml dagligt... Du er nødt til at være sikker på at han bliver dækket ind med jern osv.
Der er ikke noget faretruende i hans vægt, men han skal naturligvis blive ved med at tage på og også vokse i længden. Han har fordoblet sin fødselsvægt, nu hvor han er blevet ½ år og det er lige efter bogen - længdemæssigt er han fuldstændig gennemsnitlig.
I takt med at han begynder at få mere og mere rigtig mad, så tænker jeg at flaske indtaget naturligt vil aftage lidt, forstået på den måde at han så måske begynder at kunne nøjes med 4-5 flasker dagligt og dermed ikke vil blive helt så træt af dem... Jeg vil i den forbindelse også foreslå dig at forsøge med en anden flaske eller flaske sut - evt. forsøge med en 'vællingesut' til modermælkserstatning for at se om det gør det lettere for ham at spise en lidt større mængde.
Jeg vil også foreslå dig at forsøge med en anden type erstatning - han kan godt være træt af smagen og det kan være rigtig godt at skifte til et nyt mærke. Han kan jo tydeligvis godt lide vælling:o)
Og så er det en god idé at bruge mme i hans grød, så du på den måde får lidt ekstra i ham.
Jeg håber at ovenstående plan giver dig en idé om hvordan en dag kan skrues sammen og give plads og forhåbentlig lyst til både skemad og flaske. Jeg håber hermed du her hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske