Brev:
Kravleteknik og vuggestuestart
12. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kravleteknik og vuggestuestart
Hej Helen.
Min datter er 10 1/2 måned gammel, og kryber sig fremad - dvs hun bruger armene, rumpen kommer op, benene ligger enten stille eller roder rundt. Sådan har det været i 1 1/2 måned nu.
Jeg kunne godt tænke mig at høre dine tanker om, om jeg kan lære hende at kravle i stedet for at krybe. Vi har trægulv og klinker i hele huset, og hun kommer derfor nemt omkring ved at trække sig frem på maven med armene. Jeg har haft et stort tæppe inde i stuen, som hun kunne boltre sig lidt på uden at glide med det samme. Hun kom meget i kravlestilling på den (også indimellem på trægulvet eller på sine legepuslebrikker), men så lærte hun at sætte sig op fra liggende stilling, og så er det som om kravlestillingen er glemt lidt.
Kommer hun op i kravlestilling nu, hvilket stadig sker dagligt, kommer hendes arme frem, men benene følger ikke rigtig med, og så ryger hun på maven, og bevæger sig videre derfra. Desuden ser det ud som om, hendes ene ben sidder lidt fast, fordi hun altid prøver at komme fra siddende stilling til kravlestilling, i stedet for fra liggende. Jeg har prøvet at hjælpe, men så går hun ofte på næsen. Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende? Vil så gerne, at hun kan kravle inden hun starter i vuggestue om 1 måneds tid, da hun måske så bedre kan komme rundt dernede.
Jeg vil jo gerne, at Mia får den bedst mulige vuggestuestart. Det er desværre sådan, at hun aldrig har været så glad for babyer på hendes egen alder, fx i mødregruppen, og mindre børn - det er som om, hun ikke kan lide, at deres bevægelser er kluntede og uforudsigelige. Derimod er større børn på 3-6 år bedre, fx hendes kusiner og fætre. Hvordan tackler man det bedst i forhold til vuggestuestart i en nystartet vuggestue, hvor mange børn er på Mias alder?
Jeg glæder mig til at høre om dine tanker.
Mange hilsner
Mias mor