Svar: Kravleteknik og vuggestuestart
12. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Mias mor
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne hjælpe Mia op på alle 4, så hun står i kravlestilling. Når hun så står der, så skal du hjælpe hende med at rokke frem og tilbage - ikke flytte på hendes hænder og ben, men simpelthen hjælpe hende med at rokke. Det er fra rokkende stilling at hun lærer at finde ud af kravleteknikken.
Derudover vil det være rigtig godt at hun ikke kan glide så let omkring. Det er naturligvis svært, når man har trægulve og klinker...:o) Det kan være en god idé netop at forsøge på hendes gulvpuslespil, det hjælper også nogle gange at besøge bedsteforældre eller andre som har væg til væg tæpper. Det kan give det sidste skub der skal til for at hun fanger, hvad det handler om.
Det vil også være godt at lade hende forsøge på bare ben, fordi hun med bare knæ kan stå bedre fast og ikke vil have så let ved at glide rundt. Det kan dog også være lidt hårdt for hendes små ben og måske lidt koldt i længden - derfor anbefaler jeg ofte at købe et par små ruskindslapper, som du kan sy på hendes bukseknæ - det kan bare være på et eller to par bukser, som hun så kan bruge meget i en periode. Det at have ruskindslapper på knæene vil hjælpe hende til at blive stående på knæene, når hun kommer op i kravlestilling og skal forsøge at få benene med sig.
Med hensyn til vuggestuestart og hende uro for andre børn, så er der jo ingen der kan sige noget om hvordan det kommer til at gå. Jeg tænker dog at hun bestemt ikke er den eneste som har det bedst med at studere andre lidt på afstand og samtidig vil pædagogerne jo være vant til at tackle disse ting. En nystartet vuggestue, - det lyder rigtig dejligt:o)
Når du afleverer hende så må du forsøge at virke glad for stedet, for de andre børn og for hele situationen. lad være med at trække afleveringen i langdrag, men vis hende at her skal hun være, det er et dejligt sted og du har det godt med det. Hun spejler sig jo i dig og jo mere rolig du virker, jo mere rolig og tryg vil hun også være ved at blive afleveret...
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske