Brev:
Mad, søvn og plan for dagen
13. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Mad, søvn og plan for dagen
Hej Helen
Jeg har skrevet til dig før ang. plan for dagen. Min søn, Sebastian, er nu blevet 6 mdr. i dag, og han er godt i gang med skemad. Men nu da der er strejke, kommer sundhedsplejersken ikke, så jeg har lige nogle spørgsmål om mad og søvn.
En plan for dagen kan se sådan ud:
Kl. 5/6 vågner. Ammes og sover nogle gange lidt videre (dog sjældent). Hvis han ikke vil sove videre kommer han over i sengen til os, og vi ligger og hygger og snakker. Vi står op og får tøj på omkring kl. 7
Kl. 8.15/8.30 ammes. Puttes til formiddagslur mellem 8.30 og 9. Sover ca. 1 ½ time. (når han vågner, går vi en lille tur med barnevognen, hvor han sidder op og kigger)
Kl. 11/11.30 får grøntsagsmos (kartoffel plus gulerod) og lidt frugtmos. Agurkestænger i hånden. Spiser ikke altid så meget mos. Han er ikke specielt vild med det. Får vand til. Drikker ikke ret meget vand. Han er ellers god til at drikke af kop, men vil hellere lege med koppen
Ammes 12/12.30. Puttes til lur mellem 12.15/13.30. Sover ca. 1 ½ time igen.
Ammes når han kommer ind igen. Ammes igen inden han kommer ud (16/17) og får en lille powernap på 30-45 min., hvilket han indimellem stadig har brug for. Nogle dage får han den ikke.
Skal vi prøve at droppe hans powernap? Han kan være meget pylret på dette tidspunkt.
Får risgrød med lidt frugtmos i, hvilket han er meget vild med. 17.30/18. Får vand til. Spiser en god portion.
Får et bad lidt i 19.
Ammes 19.15/19.30. Puttes derefter i egen seng. Sover stadig i vores soveværelse, men vi har planer om, at prøve at putte ham på eget værelse. Der er dog meget meget varmt på hans værelse, når der har været varmt om dagen, så jeg er lidt bekymret, om han får det for varmt? Jeg har prøvet at ha’ vinduet åbent hele dagen og gardinerne trukket for, men der er stadig meget varmt, da solen er på hele dagen.
Ammes en gang i løbet af natten. Det er et tidspunkt mellem 2 og 4. Nogle gange kan han sove helt til 5/5.30, hvor han så er sulten og ammes men ikke vil sove videre bagefter.
Om dagen leger vi, han leger selv på tæppet, sidder i sin højstol og leger med nogle ting, går tur osv. Han er vågen 2-21/2 time af gangen. Nogle gange 3 timer. Jeg har prøvet at strække dagen med et kvarter, men lige lidt hjælper det. Han vågner stadig meget tidligt. Det kan nemlig svinge meget fra dag til dag mht. hvornår han vågner, og hvor hurtig han bliver træt osv..
Han er en glad og meget smilende dreng, der er godt med rent udviklingsmæssigt. Han vejer 7,5 kg. Snakker rigtig meget, og rigtig rigtig højt nogle gange. Om natten snakker han også meget, hvilket jeg vågner af. Jeg tager ham ikke altid op med det samme. Når jeg ikke tager ham op med det samme, snakker han bare i lang tid. Det ender med, at han bliver utilfreds, og så kommer han op og får noget mad og sover videre igen. Andre gange tager jeg ham op, når jeg vågner, for ellers får jeg ikke sovet.
Skal jeg bare lade ham ligge til han bliver utilfreds?
Synes indimellem at jeg er vågen det meste af natten. Han bruger ikke sut, så nogle gange bruger han brystet som sut, hvilket er lidt træls, men jeg ved ikke rigtig, hvad jeg ellers skal gøre.
Når han vågner først på natten, har jeg prøvet at putte ham igen, uden at give ham brystet, men han bliver bare rigtig utilfreds og vil ikke sove videre uden han har fået noget at spise.
Hvad skal han til at ha’ at spise?
Kan vi evt. give ham noget andet end grøntsagsmos? Han laver ansigt, når den første ske kommer ind i munden, men han åbner da munden efterfølgende, men han er ikke vild med det. Nogle gange putter jeg lidt banan i. Det hjælper.
Skal han til at ha’ morgenmad?
Han skal vel til at ha’ jerndråber, ikke?
Skal han spise samtidig med os, hvis det kan lade sig gøre? Indtil videre har vi spist, når han har fået sin powernap.
Kan vi gøre noget for, at han måske sover lidt længere om morgenen?
Puha det var da godt nok meget jeg fik skrevet ned. Håber det er overskueligt, ellers må du bare sige til.
Hilsen Sebastians mor