Brev:
Søvnmønster, amning og mad
13. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Søvnmønster, amning og mad
Kære Helen
Jeg har en søn Lucas på 5 mdr., født den 14.12.07. Han er en stor og stærk dreng. De fleste bliver forbavsede over, at han ikke er ældre. Han vejer ca. 9 kg og måler ca. 71 cm lang, så ja han er en stor dreng.
Jeg har følgende spørgsmål:
1)Søvnmønster/amning
2)Mad
1) Min bekymring er, at Lucas skal ammes i søvn, når han skal sove og om jeg giver ham dårlige vaner ved dette. Derudover kunne jeg også godt tænke mig at vide, om hans søvnmønster/-vaner ser fint ud for hans alder. Han vil ikke tage en sut og har aldrig villet det, så den mulighed har jeg ikke.
Jeg har lavet et ritual om, at når han skal puttes til nat, tager jeg ham med ind i min seng, ammer ham og der går ikke lang tid, så sover han og jeg lægger ham med det samme over i hans egen seng. Dette er ved ca. 22 tiden og han sover herfra i ca. 6 timer i træk i gennemsnit og vågner så tidlig morgen måske ved 5 tiden, hvor jeg så ammer ham og han sover videre i ca. 1-2 timer, hvor vi så står op et sted mellem 7 og 8.
Så tager han nogle gange en kort lur om formiddagen på ca. 30 min. og så tager han en lang lur ved 13-14 tiden på 2-3 timer. Senere kan han så godt tage en halv times power-nap ved mig tidlig aften, når jeg ammer ham og så falder han igen i søvn til nat ved ca. 22 tiden.
Giver jeg ham en dårlig vane ved at amme ham i søvn og hvordan kan jeg lære ham at falde i søvn uden at blive ammet? Dog kan han godt falde i søvn ved at blive kørt i barnevognen.
Har læst bogen "godnat og sov godt", og fik det helt dårligt over, at jeg gør nogle af de ting, som de skriver, man absolut ikke må gøre, hvis man vil give sit barn gode sovevaner. Men jeg er derimod heller ikke typen, som bare vil lade mit barn græde sig selv i søvn. Så er der andre metoder?
Og er det helt forkert, at han først falder i søvn ved 22 tiden til nat? Hvornår begynder børn at skulle i seng ved 20 tiden? Jeg synes jo, at når han sover 6 timer i træk, ville det være dumt at få ham til at falde i søvn ved 20 tiden for det betyder jo, at han nok ikke vil sove mere, når kl. er 4 om morgenen, og det er jo lidt for tidligt at stå op eller hvad vil du råde mig til!?
2) Lucas bliver ammet og har siden han var 14 dage gammel fået tilskud med MME, da jeg fik problemer med det ene bryst og måtte holde en pause med det beskadigede bryst, men det er kun ca. 300 ml MME dagligt, som han får suppleret med. Da jeg kunne amme med begge bryster igen, sagde min sundhedsplejerske, at jeg selv kunne bestemme, om jeg ville fortsætte med tilskuddet af MME - og det valgte jeg så at gøre for at være sikker på, at han fik nok.
Nu er han jo 5 mdr. gammel og virker da helt tilfreds. Hvornår vil du anbefale, at jeg starter på at introducere evt. grød for ham? Er det ikke bedst at vente til han er 6 mdr., hvis han ellers er mæt indtil da? Og hvordan ser en madplan ud for en på 6 mdr.? Jeg har barsel indtil ca. 1.12.08.
Tusind tusind tak for din hjælp.
På forhånd tak.
Hilsen Lucas' mor.