Brev:
Mad - familiemad
13. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Mad - familiemad
Hej igen Helen
Ang. Luna 7 ½ måneder og mad.
Luna spiser alt hvad vi serverer for hende. Jeg har læst nogle andre breve og svar ang. Samme emne. Er det forstået rigtigt at hun må få det samme mad som os andre? Hvis vi får pizza ude fra kan hun så smage et stykke?
Skal det hun får af vores mad moses el blendes?
Eks. Koteletter i fad med ris, skal det blendes/moses?
Luna elsker at spise selv, altså have noget i hånden. Hun får stadig grød eller mos ved siden af. Hvor meget forskelligt kan hun tilbydes ved et måltid. Eks. Brød + 2 slags frugt eller grønsager derudover mos/grød. Bliver hun forvirret af for mange valg muligheder.
Luna er meget interesseret i hvad vi spiser, er hun færdig med sit, vil hun altid gerne have noget af vores, er hun så ikke mæt nok eller er det bare nysgerrighed?
Vi giver hende som regel noget af vores. Hun synes det stykke mad der er på min tallerken er mere spændende end det hun selv lige har fået, trods det er det samme. Skal vi opdrage mere på hende?
Vores familier og venner synes det er noget være svineri når hun spiser, de siger det ikke direkte men det kan vi fornemme.. vi synes det dog ikke selv..jo altså vi kan godt se det sviner… men Luna er glad for at spise selv og får lov til det… vi kan jo bare vaske.. gulvet, stolen, tøjet, og hende.
Jeg synes godt vi kan se hvornår hun er interesseret i maden og undersøger den og smager på den og hvornår det er leg... men skal vi stoppe når det går over i leg? Vi lader hende ikke svine så meget når vi er hos andre.
Luna er god til at spise selv, både med fingrene og med ske og drikke af krus. Hun har ingen tænder endnu… men kan sagtens bide..og er så småt begyndt at tygge, med gummerne. Får stadig bryst, morgen, formiddag, frokost, eftermiddag, 2x aften, men hun vælger det mere og mere fra dvs. det er små korte sug, formiddag og eftermiddag og den ene aften suger hun lidt mere. Til aftensmaden får hun mme i kop drikker ca ¼-1/2 dl. Jeg tilbyder hende en del vand og vand med lidt saft (hipo saft uden sukker) i, i løbet af dagen.
På forhånd tak for hjælpen
Line