Brev:
Timelange skrigeture og meget urolig dreng
13. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Timelange skrigeture og meget urolig dreng
Hej Helen
Tak for dit svar mht. Emils søvn - det er en måneds tid siden jeg sidst skrev kan jeg se, og nu er der igen en masse spørgsmål der har hobet sig op.
Emil sover stadig meget dårligt, fakisk både nat og dag. Han græder rigtig meget om natten, tager tit en tur på 1-1 1/2 time hvor han bare græder. Vi har været til læge med ham og der er ikke noget hverken med mave eller ører. Han har en utrolig stor motorisk uro og mosler rundt dagen lang. Vi tumler en masse med ham og sørger for at gå lange ture i barnevognen hvor han kan sidde op, som jeg kan se du har anbefalet andre. Han burde være træt med al den energi han bruger, men åbenbart ikke nok. Han sover sjældent mere end 2 - 2/1 time om dagen og om natten max 10 hvoraf 1-2 går med gråd. og vi snakker ikke klynk men GRÅD for fuld hammer.
Efterhånden er vi slidt ned til sokkeholderne og det er svært at finde ud af hvad vi skal gøre: Skal vi gå til og fra eller skal vi blive siddende indtil han falder i søvn, selvom han græder så længe. Det virker som om han bare ikke kan finde ro, lige meget hvad vi gør, vil på den ene side gerne puttes stramt, men protesterer alligevel og basker med armene så han kan tage sutten ud pg så starter det forfra.
Tit lykkes det egentlig at berolige ham, og jeg kan høre på hans åndedræt at han sover, men lige før han kommer ned i den dybe søvnfase vågner han og græder igen - sådan kan det køre i ring rigtig mange gange i løbet af en nat. Hvad er din mening om dette? Er der noget vi har glemt at tænke på eller noget nyt vi kan prøve? Og skal vi gå til og fra eller blive siddende indtil han sover selvom det varer 1 time eller to?
Det skal siges at han er en glad dreng om dagen, men efterhånden er påvirket af at han har et stort søvnunderskud, det er tit en kamp at holde ham vågen mere end to timer af gangen.
Mht. mad spiser han meget godt - måske for godt? Han har indtil et par dage siden fået 5-6 flasker med ialt 900ml. mælk. Nu har jeg så forsøgt at skære det lidt ned, synes det er et voldsomt indtag når han også spiser 3 store skemåltider, så nu får han 4 flasker a´150 ml. Er det passende i forhold til hans alder?
Han er en meget aktiv dreng med fuld fart frem og elsker nye indtryk, men nogle gange virker det som om han har lidt svært ved at sortere - han tager alt ind og har måske ikke så stort et "filter" endnu - kan det påvirke nattesøvnen? Vi har kørt efter den samme aftenrutine siden han var 3 måneder: aftensmad ved 18.00 tiden, hygge, bad, babymassage, flaske og putning med godnatsange. Han bliver puttet et sted mellem 19-20 men sover faktisk aldrig mere end to timer i træk, det har han ikke gjort siden han var helt lille.
Vi trænger rigtig meget til et skub i den rigtige retning, så jeg glæder mig til at høre dine tanker og overvejelser:0) bare det lige at få det skrevet ned og få det ud af systemet er en hel lettelse kan jeg mærke - det kan jo komme til at fylde rigtig meget i ens hverdag at man ikke får sin nattesøvn..
Venlig hilsen
Sara og Emil