Svar: Timelange skrigeture og meget urolig dreng
13. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Sara
Jeg kan se at du har være til læge med Emil - er det jeres almindelige praktiserende læge eller har du været til en øre-næse-halslæge? Jeg spørger fordi de specialiserede læger nogle gange kan se noget en almindelig læge ikke kan. Du kan bestille tid til øre-næse-halslæge uden at have henvisning.
Jeg nævner det fordi den måde du beskriver din dreng på, med korvarig søvn, voldsom gråd, kortvarig søvn osv. tyder på at han har ondt eller måske har svært ved at trække vejret godt nok. Jeg kan jo ikke se ham og derfor er det svært for mig at sige, hvad der foregår, men jeg kan fortælle dig at nogle børn har så store mandler og polypper at det faktisk giver dem søvnproblemer.
Et tegn på dette er at barnet snorker. Så hvis du oplever at din dreng snorker når han sover, så synes jeg du skal få en øre-næse-halslæge til at tjekke ham og så forklare hvad det er du oplever med ham, når han sover.
Derudover så tænker jeg at det lyder som om at Emil har rigtig meget behov for tryghed og nærhed og jeg synes et eller andet sted at det er uholdbart at putte ham i hans seng og gå til og fra i 1-2 timer. Det kan ingen af jer holde til og det er simpelthen for hårdt for alle parter.
Jeg tænker derfor også at I måske skulle prøve at se stort på "man bør gøre sådan" eller "giv ham ikke dårlige vaner". Jeg synes nemlig I skal prøve at pille ham ud af tremmesengen og i stedet putte sammen med ham i jeres seng eller alternativt putte med ham på en madras på gulvet. Prøv også at se lidt stort på tider og forsøg at putte ham, når han viser behov herfor. Det med at trille ham i barnevognen og først putte ham når han er parat er en rigtig god idé.
Jeg ved godt at rutiner, regelmæssighed osv. er vigtigt, men nogle gange kan det også komme til at fylde så meget at få barnet til at sove, at det simpelthen bliver for surt for alle og så kan det være godt at give det en pause - glemme lidt alle regler for hvordan man bør gøre og så i stedet bare være til stede og se hvad det så gør ved barnet. Putte ham, når han viser behov og så lægge sig med ham, kærtegne, berolige, være til stede, slappe fuldstændig af.
Du har fuldstændig ret i at hans 'manglende filter' godt kan have indflydelse på nattesøvnen, men det lyder altså også om om at han har ondt eller på en eller anden vis er generet af noget og jeg synes det er vigtigt at finde ud af, hvad det er.
Jeg ved ikke om det her er et skub i den rigtige retning for jer, for mit råd i dag er jo mere det modsatte - glem "den rigtige retning" i en periode. Jeg håber dog at det vil hjælpe jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o) - og husk lige at følge op med en ørelæge, hvis han snorker.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske