Svar: Ammes i søvn - er det ok?
14. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at I havde en god ferie. Det er som du skriver simpelthen så skønt at tage på ferie med børn, slappe af og nyde det hele - naturligvis mest på børnenes præmisser:o)
Det lyder som om at Magnus stortrives og har det rigtig godt og i princippet er der ikke noget i vejen for at du ammer ham i søvn om aftenen. Stille og roligt skal han naturligvis lære at falde i søvn uden brystet og alternativet vil de fleste gange være en kop mælk, en banan og en godnathistorie.
Det vil også ofte være sådan at man lærer barnet at falde i søvn uden brystet om dagen først og så derefter forsøger om aftenen.
Det er helt korrekt at det at din dreng falder i søvn ved brystet og bliver flyttet, når han sover, kan gøre at han vågner op når han 30-40 minutter efter skal skifte søvnfase, oplever at han ligger et andet sted, bliver utryg og græder. Derfor er der noget meget fornuftigt i at forsøge at putte ham inden han falder helt i søvn, altså på det tidspunkt hvor han er vågen nok til at registrere at han bliver puttet i sin seng og det synes jeg naturligvis du skal forsøge.
Det er altså fint nok at give ham nattøj på og på den måde lave et skift, så han ved hvad der skal ske, sætte dig med ham og amme ham og så putte ham i seng lige der, hvor øjnene bliver tunge, der hvor han er træt nok til at falde i søvn og sove videre, men stadig lige når at føle med i at han flyttes. det kan godt være at han protesterer lidt men så luller du ham lidt, holder hænderne på ham, hjælper ham med at finde fysisk ro, kærtegner, siger "shh" eller hvad der nu virker, så han får hjælp til at overgive sig til søvnen.
Du skal medtænke han lige nu i kraft af sin alder har ekstra behov for tryghed og fysisk kontakt. Jeg ved ikke hvor godt han er igang motorisk, måske han kryber over gulvet eller er begyndt at gøre tegn til at kravle. Det er tegn på at han er igang med at løsrive sig lidt og for at kunne gøre dette, så er man også nødt til at være tæt knyttet. Det er derfor en alder, hvor han vil have behov for ekstra meget kram og knus for at blive tanket op til at møde verden lidt mere på egen hånd.
Især om aftenen, når dagens oplevelser skal bearbejdes og roen falde over en, så har barnet naturligt behov for mere nærhed og det synes jeg du skal give ham og have det godt med.
Det er rigtigt at det er problematisk at du ikke kan overlade ham til andre om aftenen uden at han bliver ked af det. Men det er trods alt kun en periode og hvis du er nødt til at tage væk, så må andre give mælk af kop og så putte og give tryghed på anden vis:o)
Det er fantastisk at han sover så godt om natten - nyd det nu endelig. Tro på at han fint kan regulere sit behov, hvis du tilbyder og han siger nej tak, så må det være sådan.
Den bedste måde at stoppe amning på er faktisk at følge når barnet selv siger fra og det er ikke usædvanligt at børn netop i den alder, hvor de begynder at interessere sig mere for omverdenen, at amningen bliver mindre interessant. Det er helt fint, men mor og barn skal naturligvis være enige om at det er nu ...
Det kan altså sagtens lade sig gøre at trappe amningen stille og roligt ned helt naturligt og med den alder han har, vil 3 amninger dagligt være fint. Omkring 10 måneders alderen vil han kunne nøjes med to. Efter 9 måneder kan han jo begynde at få mere komælk og indtaget af rigtig mad stiger jo også gradvist, så på den måde regulerer det hele ofte sig selv:o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske