Brev:
Mad - hvor meget kan jeg give og hvornår
14. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Mad - hvor meget kan jeg give og hvornår
Hej Helen
Hvor er det fantastisk med en sundhedsplejerske på nettet.
Jeg er så heldig at jeg for 7 mdr. siden blev mor til to dejlige drenge født 5 uger før tid (fødselsvægt A 2155 og B 1755 nu A 8600 og B 7600)
Jeg har hele tiden fået at vide, at jeg mht mad skal regne med at de er en måned bagud. Er det noget jeg generelt skal blive ved med, eller kan jeg fodre dem, nu hvor de er godt igang med skemaden, som om de var født til tiden?
De startede med majs- og hirsegrød med frugtmos for ca. 2 mdr siden. Jeg har ikke givet dem risgrød og bananmos af hensyn til deres maver. De har fået Lactulose uafbrudt siden de var 3 uger. Det har dog aldrig virket rigtig godt. B kan nu selv klare at komme af med afføringen med 6-8 ml/døgn. Ikke altid hver dag, men i hvert fald hver anden dag. A er i samråd med lægen oppe på 15 ml/døgn, men kan stadig ikke selv komme af med det uden stimulering med termometer.
Jeg håbede det blev bedre, da jeg for 14 dage siden begyndte at give dem havregrød og øllebrød. Men der er ingen forandring hos A. Det er indenfor de seneste 14 dage at B er begyndt at klare det selv.
Kan det have noget med portionsstørrelserne at gøre?
De har indtil idag spist to måltider skemad. Grød med frugtmos om formiddagen og kartoffelmos og øllebrød til aftensmad.
Det er dog ikke altid de spiser lige godt. På en god dag spiser de ca. 1-1½ dl hver pr. måltid.
A spiser bedst om formiddagen hvor B måske spiser ½-1 dl omvendt om aftenen. Det virker ikke som om det er mangel på sult, da de gerne tømmer en flaske bagefter. De drikker desuden vand af kop sammen med maden. Det virker dog som om at de helst vil have vandet, hvis de får lov til at drikke under selve måltidet, måske fordi de synes det er sjovt at drikke.
De spiser på samme tid. Også i dagtimerne hvor jeg er alene, da den ene ellers ligger og skriger på gulvet og forstyrrer ham der spiser. Så de sidder i højstole foran mig.
Jeg prøvede idag at indføre et tredje måltid havregrød med jordbærmos til morgenmad. B spiste en lille dl, A spiste 3 mundfulde. Derefter spiste de tilsvarende mindre til frokost og aftensmad.
Udover skemaden får de 5 (nogle gange 6) flasker á 150-200 ml MME (blå allomin). Prøvede i en lang periode grøn allomin for deres maver, men det gjorde nærmest mere skade end gavn.
Jeg har en idé om, at deres maver kunne få det bedre med nogle flere kostfibre, både fra grød og mos. Hvis du er enig, har du så et forslag til hvad og hvormeget jeg kan give dem, og hvornår?
De vågner typisk kl. 6.00, og bliver puttet til natten kl. 19.00. Derefter sover de til ved 3-4 tiden hvor de får en flaske. Herefter bruger jeg ca. 45 min på at få dem til at sove igen. I løbet af dagen sover de (hvis jeg er heldig) 1 time om formiddagen og eftermiddagen. Og som regel også en lille lur på ca. ½ time sidst på eftermiddagen.
Hvordan kunne en god hverdag evt. se ud for os, mht. mad og søvn? Personligt er jeg ret træt af det der natcirkus. Kan man mon håbe at det snart kunne være slut? Det er ikke så meget det med flasken, mere det med at få dem til at sove igen. Vi har mørklægning i soveværelset, så det burde ikke være den smule lys der trænger igennem.
Jeg håber du kan finde hoved og hale i det hele og at du kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
En stolt men træt tvillingemor!