Brev:
Skal hun spise 1/6 del af sin vægt?
14. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Skal hun spise 1/6 del af sin vægt?
Kære Helen.
Jeg har en lille dejlig pige, der i dag er 9 uger gammel.
Hun har fået modermælkserstatning siden hun var en måned. Årsagen er, at jeg har indadvendte brystvorter, som blev fuldstændig slidt i stykker i kampen. Og det endte med, at hun til sidst fik for lidt at spise. Efter fire uger besluttede jeg sammen med min sundhedsplejerske at stoppe - der var hårdt - men min datter har siden taget fint på.
Jeg har et rigtig dejligt forhold til min sundhedsplejerske, og når jeg skriver til dig nu, og ikke bruger hende, så er forklaringen bare at hun strejker.
Mit spørgsmål lyder, om min datter stadig SKAL nå op på 1/6 del af hendes vægt. Hun vejede 3580 ved fødslen - og vejer i dag omkring 5700.
Jeg synes egentlig, at hun er ret god til selv at regulere sin appetit efterhånden - forstået på den måde, at hun nogengang er sulten og spiser meget - 200 ml. - og andre gange takker nej efter 50 ml.
Hun når dog aldrig mere helt op på 1/6 del af vægten - ligger meget stabilt mellem 800 og 900 ml i døgnet. Er det ok?
Hun får cirka 7 flasker i døgnet - jeg har prøvet at tilbyde mere, men hun er ikke rigtigt interesseret - falder i søvn eller ender med at gylpe rigtig meget i stedet.
En enkelt ting mere: Jeg har fået at vide, at hun skal have afføring en gang i døgnet - indimellem sker det kun hveranden dag. Hun ligger og presser lidt, men konsistensen er ok, når det først kommer.
På forhånd tak for dit svar.
Venlig hilsen
Kirsten