Svar: Skal hun spise 1/6 del af sin vægt?
14. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Kirsten
Et indtag på 800-900ml i døgnet og mad ca 7 gange dagligt lyder rigtig fint i forhold til din datters alder. Rådet om 1/6 af vægten er ment som en guideline - nogle børn spiser mere og andre lidt mindre. Det du skal se på er derfor, hvordan din datter trives, om hun tager på som hun skal, om maven fungerer, om hun tisser og har fin klar urin og gode tissebleer osv.
Det lyder som om at din datter har det godt og det lyder også som om at hun er god til at regulere sit behov ind. Hvis hun nogle gange kun er tørstig, så drikker hun lidt, når hun så efterfølgende bliver sulten, så spiser hun en stor portion. På den måde skal hun have lov til at selvregulere ligesom hvis hun blev ammet.
Med hensyn til afføring, så er det rigtigt at børn der ernæres udelukkende med modermælkserstatning ofte trives bedst med afføring en gang i døgnet. Igen kan det variere lidt og du skal her se på hvordan hun virker og hvordan afføringen ser ud. Hvis hun ikke virker til at have ondt i maven og afføring ikke er hård, så kan det være okay at hun har afføring hver 2 dag.
Det er dog en balance, for hvis hun ikke kommer af med sin afføring, så vil det fylde i maven/tarmene og det kan påvirke hendes indtag af mad og sætte det yderligere ned, hvorfor der igen så kommer mindre afføring - det kan altså være en dum cirkel at komme ind i. Derfor er det vigtigt at du holder øje med hvordan hendes mave fungerer og sikrer dig at hun kommer af med noget - der bør således ikke gå alt for lang tid imellem. Samtidig med at du prøver at fornemme, hvor meget mælk hun drikker. Men det du fortæller lige nu lyder helt fint og alderssvarende.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske