Svar: Frugt og grøntsager
14. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Heidi
Det lyder umiddelbart som om at Olivia godt kan begynde at få lidt grøntsagsmos om aftenen. Det er en god idé at tilbyde hende mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, ærter og lignende milde grøntsager - hvor sådan noget som kål, porrer og diverse rodfrugter skal du vente med til omkring 6 måneders alderen, så hun ikke får ondt i maven.
Med hensyn til frugt, så anbefales det at tilbyde kogt frugt indtil hun er ca 6 måneder. Og efter 6 måneders alderen kan man så begynde med frisk frugt og bær. Det handler simpelthen om at hendes mave og tarmsystem skal kunne følge med og være i stand til at nedbryde den mad hun tilbydes og det er lettere for maven at arbejde med noget der er kogt.
Lige netop vindruer skal man være opmærksom på til små børn. Det er vigtigt at de skrælles og skæres i stykker ellers kan de sætte sig fast i halsen. jordbær, melon, fersken, kiwi og andre lidt blødere frugter er ofte rigtigt gode til børn, men det gives altså normalt først efter 6 måneders alderen frisk ... hvis du synes kan du jo forsøge med en enkelt skefuld af en smoothie og se hvordan hun reagerer på det, får hun ondt i maven, så må I jo leve med det:o)
Vand er en tilvænningssag og det er vigtigt at hun lærer at drikke vand. Det er godt at give hende vand sammen med skemaden af en lille kop. Det er bedre at give hende vand end frugtsmoothie så hun lærer at drikke vand og I er nødt til at blive ved med at forsøge.
Din datter har jo altid drukket meget store portioner mælk og har derfor kunne nøjes med 4 flasker dagligt. Det kan godt tænkes at I kan ændre lidt på dette nu, hvor hun skal have skemad to gange dagligt og at det vil være en fordel for hendes væskeindtag generelt. Det vil også påvirke hendes mavefunktion på en god måde. Det er nemlig meget at spise 260ml til hvert måltid - utroligt at hun kan rumme så meget i den lille mave:o)
Du skriver at hun har fået nutramigen men at det har givet maveproblemer. Nu hvor hun er 4 måneder så foreslår jeg at I forsøger med Nan H.A. her er delvist spaltede proteiner og det vil for det første give en vis forebyggelse af allergi, men det vil også gøre at hun optager mælken anderledes og derfor anbefales den faktisk til børn med tendens til forstoppelse.
Hendes mave skal fungerer og afføringen må ikke være hård. Hun må som tommelfingerregel få 1ml laktulose pr kg hun vejer. Det vil sige at hvis hun vejer 6 kg, så kan I give hende 6 ml dagligt fordel på 2 doser. Har hun brug for mere, så tal med lægen om det.
Jeg er ikke helt klar over hvordan jeres dag forløber, men en plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme og sover lidt videre
Morgen/formiddag 8-9: Flaske med mme og sover morgen eller formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske (det er fint at mme følger efter skemaden, så maven holdes igen) og her er kl. måske 12.30-13
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Sover 3 lur
Aften 18: Forsøge med lidt grøntsagsmos af de milde grøntsager og igen tilbyde vand af kop sammen med
Puttes til natten mellem 19-20 med en flaske
Sen aften og nat: Evt flaske
Det kan godt tænkes at hun får behov for en flaske eller to mere i døgnet, når hun begynder at spise mere skemad. Så hun altså spiser ½-1 dl. grød eller mos og så efterfølgende måske kun drikker 150ml mælk. For at sikre hendes mælkeindtag og væske indtag vil det derfor være godt at tilbyde hende flaske et par gange ekstra i døgnet.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske