Svar: Pylret søn - dårlig morgen
14. maj 2008
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Jeanette
Min umiddelbare tanke er at din dreng sandsynligvis har behov for jeres opmærksomhed og at han i særlig grad søger denne om morgenen, fordi han der er træt og er "en langsom starter".
Jeg tænker derfor at I skal forsøge at nurse ham lidt, være lidt ekstra omkring ham og ikke sætte krav om morgen omkring selvhjulpenhed. Tag det som en naturlig ting, at han skal tages på skødet, når han vågner, sidde med ham, vugge ham lidt, følge ham på badeværelset, hjælpe ham med at blive vasket, komme af tøjet, i det nye tøj osv. Prøv at lade være med at stille krav og i stedet være rolige og meget kærlige.
Børn er forskellige og har behov for forskellig måde at blive tacklet på. Jeres børn er sikkert meget forskellige både i temperament og udvikling og hvor jeres datter er selvhjulpen og mere frembrusende, så er han måske lidt mere tilbageholdende og tryghedssøgende. Og det er okay.
Jeg kender jer jo ikke, det er første gang du skriver til mig, så derfor gætter jeg lidt. Men jeg forestiller mig at din dreng måske nogle gange føler at han skal leve op til sin søster og det er svært. Han har måske lidt en rolle som "mellembarnet" - på den ene side er han lidt mindre end sin søster (modenhedsmæssigt) og på den anden side skal han jo være lige så stor som hende, de er jo lige gamle og nu er han også blevet storebror ... jeg tror måske han synes det er lidt svært at være ham og det har han brug for at I forstår og at I synes det er helt okay.
Lad være med at stille for store krav til ham og undgå alt for mange valgmuligheder, - ting han selv skal tage stilling til. Undgå f.eks. alt for mange spørgsmål som: Vil du have æble eller pære? Skal jeg skære det ud? Skal det skrælles? Han skal selvfølgelig have lov til at bestemme noget selv, så alting ikke er forbud eller noget I bestemmer, men i denne periode kan du faktisk godt hjælpe ham ved ikke at skulle tage stilling til for meget. En balance der kan være svær at finde:o)
Lad ham få lov til at være lidt lille og når noget er svært, så tag over og vis at I forstår det: "Nå driller strømperne, nu hjælper mor dig" i stedet for f.eks. at sige "du kan godt tage dine strømper på selv" og lad også være med at sammenligne ham med hans søster - det er ikke befordrenden for hans selvværd at få at vide at når hun kan, så kan han også ...
Jeg ved jo slet ikke hvordan I gør disse ting i hverdagen, men det er lidt af de tanker som falder mig ind:o)
Derudover kan det være en udmærket idé at finde tøj osv. frem aftenen i forvejen, så han ved hvad han skal have på, og så I ikke skal bruge tid på at diskutere dette om morgenen.
Så mit råd er altså at I lige i denne periode, hvor det synligt er lidt svært for ham at være ham og finde sin rolle i jeres familie, forsøger at nurse ham lidt mere og ikke stiller for store krav, viser at I forstår det, når verden går ham i mod og godt kan rumme det, at det er helt okay.
Fortsat held og lykke med dem alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske