Svar: Sover meget - 1 mdr.
14. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Jeanette
Der er meget forskelligt hvor meget børn sover, - nogen sover meget og andre mindre. Det vigtigste i den forbindelse og når der er tale om så lille et barn som du har - er at se på hvordan barnet spiser, tisser, vokser og dermed trives.
Det er meget vigtigt at din dreng ikke er sløv. Det vil sige at han skal reagere på skiftning, han skal kigge på dig og interessere sig for din kontakt, han må ikke virke slap i kroppen men skal have en vis styrke i sine arme og ben, når du holder ham. Han skal også melde sig til måltiderne og han skal spise mindst hver 3-4 time. Gør han ikke det, så skal du vække ham.
Når han spiser hos dig, så skal han spise effektivt. Du skal kunne hører at han synker og du skal også se mælk i mundvigene når han er færdig. Hans mave skal fungerer, som tegn på at der kommer noget ind.
Han skal lære at være aktiv om dagen og sove mere om natten, han har derfor brug for at blive aktiveret i dagtimerne og få lov til at sove lidt mere, når det er nat. Du må derfor gerne sørge for at holde ham lidt til ilden om dagen, så han ikke sover dagen væk.
Gennemsnitligt vil de fleste børn omkring 1 måned sove sammenlagt 6-7 timer i løbet af dagen og 8½-10 timer om natten - sammenlagt mellem 15-16 timer i døgnet.
Jeg håber det hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske