Brev:
Stimulation af spædbarn
14. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Stimulation af spædbarn
Kære Helen
Vi har en dejlig dreng (Mikkel) på 17 dage, som virker til at være i fin trivsel og er rolig og veltilpas ifølge vores sundhedsplejerske. Han bliver ammet 5-7 gange og får yderligere 2 gange modermælkserstatning i døgnet.
Når han bliver ammet, falder han som regel i søvn ved brystet og bliver efterfølgende lagt ud i barnevognen og sover som regel 3 timer ad gangen. Jeg må ofte selv vække ham for at amme ham igen. Om aftenen er han begyndt at melde sig selv lidt mere og han er mere vågen på det tidspunkt.
Vi er meget i tvivl om han bliver stimuleret/”underholdt” nok, eftersom han næsten altid falder i søvn ved amningen. I forbindelse med amningen, bliver han puslet og kommer selvfølgelig op og bøvse og vi har fin øjenkontakt med ham og småsnakker lidt med ham. Hele denne seance tager samlet typisk en time. Eftersom han sover så meget i dagtiden er der ikke meget tid til at stimulere ham yderligere.
Selvfølgelig er han stadig meget lille og har et stort søvnbehov, men vi føler bare at det hele er lidt for ”nemt” i og med at han sover meget. Om aftenen har han længere vågne perioder og beder som nævnt selv om brystet oftere og i den forbindelse har vi mere vågen tid med ham, hvor han bliver svøbt i dynen og sidder på skødet af os og kigger rundt omkring og småblunder af og til.
Er det primært bare trygheden, han skal føle og ikke stimuleres så meget yderligere i hans alder? Vi har en kravlegård med en folde-ud-bog i som han godt kan lidt at kigge på og ellers går vi lidt rundt med ham på armen, hvor han kigger sig nysgerrigt omkring. Skal han stimuleres/opleve yderligere?
Det vi således helt konkret efterlyser er flere idéer til stimulation/”underholdning” svarende til hans alder (hvis altså det er nødvendigt) og i hvor mange uger endnu er dette nok og hvad er næste skridt til at stimulere ham?
Vi ses frem til dit svar :o)
Venlig hilsen
Anette