Svar: Stimulation af spædbarn
14. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Anette
Tillykke med den lille dreng:o)
Børn har deres helt egen personlighed lige fra starten og man kan se at nogle børn er meget vågne og gør meget krav på kontakt, andre børn sover mere og har kortere vågne perioder.
Et nyfødt barn er vant til at være i sin mors mave, det er vant til at føle sig omsluttet, kender vejrtrækningen, den vuggende gang osv. og derfor er det naturligt at nyfødte børn har det bedst i favn og falder til ro, når man går rundt med dem. Man kan i princippet ikke give et lille barn for meget kropskontakt.
Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Generelt kan man dog sige at børn har forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når han sover så skifter hans søvn mellem to faser, han sover dybt og afslappet og han drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Det du skal være opmærksom på er altså, hvornår jeres dreng virker parat til kontakt - her skal I pludre med ham, lade ham studere jeres ansigter, jeres bevægelser, lytte til jeres lyde og forsøge at efterligne jer og se efter hvornår han har behov for at ligge for sig selv eller behov for at blive puttet.
Det er det at være tæt på jer og at pludre med jer, der er den vigtigste beskæftigelse og stimulation lige nu - hans legetøj er jer selv, jeres krop, ansigter, mimik og lyde.
I takt med at han bliver ældre, så vil hans lyde ændre sig, hans pludren og hans gråd vil blive mere og mere nuanceret, han vil begynde at smile bevidst, hans arme og ben strækkes gradvist ud, han lærer at holde øjenkontakt i længere tid, følge personer og genstande med øjnene, holde hovedet osv. Den kontakt I har med ham bliver altså stille og roligt mere udbygget.
I takt med at han bliver stærkere fysisk, så vil han have glæde af at blive lagt på maven, når han er vågen. Det er i maveliggende stilling at han træner styrke i ryg og nakke. Han vil have glæde af at kigge på små uroer og ting der bevæger sig.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske