Svar: Gider ikke sutteflaske
14. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Frustrerede mor
Jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende at din dreng nu er begyndt at afvise modermælkserstatningen og det er fint at du forsøger at give ham mælk 3 gange dagligt. Hvis han får sine 400ml så er hans jernbehov dækket og det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at drikke den mængde.
Du skal naturligvis være opmærksom på om flaskesutten kan gøre større, ikke skrue den for tæt osv. så han så let som muligt kan få mælken ud. Og derudover tænker jeg at det er helt okay, at du så vidt muligt forsøger at give ham mme, når han mere eller mindre sover. Sådan er det jo et eller andet sted nødt til at være.
Du kan fint give ham flasken kl. 20 og så kan du evt. forsøge at tilbyde ham flaske sen aften omkring midnat. På den måde kan du måske være heldig at han får sit mælkebehov dækket uden at han behøver vågne kl. 03... Det kunne også tænkes at han så efter ca 6 timers søvn kunne indtage modermælkserstatning igen tidlig morgen kl. 06 og på den måde få sine 3 flasker, sine 400ml og I kunne helt undvære mme om dagen.
Derudover kan du naturligvis forsøge at give ham kold mme af kop, du kan forsøge med andre typer af erstatning, vælling eller lignende for at se om han bedre kan lide smagen af noget andet og så kan du komme lidt mme i maden han får, så han på den måde får lidt ekstra. Sidstnævnte bliver dog sværere i takt med at han jo får mere og mere familiemad.
Din plan for dagen ser i øvrigt fin ud og det er få ændringer jeg har. Mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme, kan måske drikke 150ml
Morgen 8: Øllebrød/flerkornsgrød/bolle med smør og ost, vand af kop.
Formiddag 9.30: Bolle med smør, frugt, vand af kop.
Sover formiddagslur 10.00-11.15:
Frokost 12.00: Brød med pålæg, mos fra aftensmaden aftenen før. Vand af kop. Kan evt. tilbydes kold mme af kop
Puttes til middagslur ca 14
Eftermiddag 16: Yoghurt med havregryn el. banan med mælk el. grød. Vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, lidt frugt til dessert. Vand af kop.
Puttes med flaske 19.30-20 Hvis han ikke vil have den at sove på, så giv ham den, når han vågner op efter 45 minutter og her tager imod hurtigt og effektivt. Kan måske drikke 150ml
Sen aften 23.30-24: Flaske, hvor han forhåbentlig igen vil tage en pæn mængde hurtigt og effektiv. Igen drikke 150ml
Nat 24-06: Sover uden mælk
Jeg har skrevet 150ml på alle flasker, hvis han drikker mere, så er det fint. Bare han når op på de 400ml, så gør det ikke noget at han til det ene måltid kun drikker 100 og til det næste måske drikker 200...
I stedet for mme af kop om dagen, så foreslår jeg at du så vidt muligt giver vand - han bliver sandsynligvis endnu mere træt af erstatningen, hvis han får den måde i kop og i flaske.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske