Svar: Søvn - tryghedssøgende dreng
14. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Jeg synes det lyder som en god idé at forsøge at lære Alexander at falde i søvn og sove i sin egen seng. Det er dog sådan at han lige nu er i separationsfasen og det betyder at han har brug for at se jer, for at vide at han ikke er forladt. Han har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at I er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt. Derfor kan det være en lidt svær periode at træne "sove for sig selv", men det er også uhensigtsmæssigt som det er nu og derfor synes jeg I skal give det en chance.
Det er rigtig fint at I giver ham flaske, for den kan han i princippet også få i sin egen seng og derefter behøver han så ikke komme op, han oplever ikke at blive flyttet. Netop det at falde i søvn, der hvor man ønsker han skal sove, er faktisk vigtigt i forhold til at blive sovende - også når han efterfølgende vågner om natten.
Når I putter ham og han græder, så skal I vurdere hvad gråden handler om. Hvis han græder fordi han er utryg, han klynger sig, han vil ikke sove alene, han har brug for stor fysisk kontakt osv for at sove - så skal man være der og man skal være der 100 pct. Så må I sidde hos ham, holde hænder på hans krop, kærtegne ham blidt, holde ham i hånden osv. så han bliver rolig og føler sig tryg.
Men hvis han småklynker lidt, forsøger at få lov til at lege lidt længere, gerne vil have lidt underholdning, rejser sig i sengen, pjatter osv. så vil det være en god idé at gå. Her skal man så betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove og så skal man hele tiden gå frem og tilbage, så han ikke føler sig forladt, men oplever at man rent faktisk mener, at han skal sove nu og så betrygge ham i det.
Jeg kalder denne metode for "se-til-metoden" og det handler om at putte efter fast putteritual og fortælle at du kommer lige om lidt igen, at du bare er lige ved siden af osv. Intervallet mellem at gå og komme tilbage skal aldrig vare mere end 3 minutter og det skal ikke forlænges! Det er også vigtigt at I går tilbage til ham, selvom han ikke græder. Han har brug for at se jer, for at vide at I er der, for at forstå at han ikke er alene ikke er forladt. Det er vigtigt i forhold til hans alder og det at blive puttet og sove i sin egen seng skal forbindes med noget trygt og rart og det er alfa omega for at få børn til at sove.
Det handler derfor om at hjælpe ham med at blive lagt ned igen, atter få dynen om sig, blive kærtegnet lidt osv. så han atter føler sig tryg. Han har som sagt en alder, hvor det er vigtigt for ham at have dig inden for synsvinkel for at han helt forstår at du er der. Kan han ikke se dig, kan han godt føle sig forladt. Og hvis det viser sig at han har behov for den meget tætte fysiske kontakt for at sove i øjeblikket, så skal han naturligvis have den, men prøv i første omgang at se om ikke det at gå frem og tilbage vil betrygge ham nok.
I skal altså tage en beslutning om at det er nu. Så skal han have mad, have flaske og så skal han sove - gøres tryg og rolig, vurdere om han har brug for at I sidder lidt hos ham eller om det er bedre at I går til og fra.
Det vil samtidig være en rigtig god idé at I om dagen øver lidt selvstændighed og forsøger at lære ham at I er der, selvom han ikke kan se jer. Det kan være når I går ind i et tilstødende lokale, så taler I med ham, så han kan høre jer. Det vil også være fint at lege borte-tit og gemmeleg.
Hvis han fortsat vågner om natten, så kan I vurdere om han har behov for den tryghed og give ham lov til at sove resten af natten i jeres seng. Stille og roligt skulle han så gerne blive tryg nok til at sove i egen seng hele natten og I kan efter at have beroliget ham atter få ham puttet i egen seng. Den alder Alexander har nu gør, at han både motorisk og mentalt har meget uro. Han får sig fysisk lagt i stillinger han vågner af og han drømmer meget og har mange oplevelser der skal bearbejdes. Urolig nattesøvn er derfor meget almindeligt i denne alder.
Jeg håber at I hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske