Svar: Afviser både sut og sutteflaske
14. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Det er ikke alle børn der bruger sut og det er helt naturligt at børn der bliver ammet kan finde på at afvise både sut og flaske. Det lyder som om at du har forsøgt rigtig længe uden held og sandsynligheden for at din datter nu pludselig vil tage sutten eller flasken og bruge den bliver mindre og mindre.
Hun har valgt den ægte vare og er ikke interesseret i hverken gummi eller silikone i munden og sådan må det være - der er jo en grund til at det hedder en narresut:o)
Jeg kan dog godt forstå du synes det er hårdt, hvis hun bruger dig som sut i stedet og det er naturligvis begrænset, hvad du kan holde til. Du må derfor forsøge at trøste og berolige hende på anden vis end ved at tilbyde brystet hver gang.
En sutteklud er nogle gange en rigtig god idé. Du kan trække en stofble igennem en sut, sove med stofbleen et par dage så den lugter af dig og så give hende den ved ansigtet, når hun har brug for hjælp til at finde roen. Nogle børn bruger snippen af suttekluden til at sutte på eller beroliger sig selv ved at nusse med snippen i ansigtet, nulre den om næsen osv. - naturligvis børn der er ældre end din datter. At introducere en sutteklud kunne dog godt være en løsning hos jer.
Til sidst vil jeg lige nævne at enkelte familier jeg har besøgt har haft held med at tilbyde barnet Nuby eller Pigeon flasker og sutter. Når barnet har afvist alle andre, så har det nogle gange været et af de to mærker, der har haft effekt. Hvis du ikke har prøvet dem endnu, så kan det være en forsøg værd.
Det er også nogle gange det hjælper at skifte til en sut af stor størrelse, altså en sut der er beregnet til ældre børn. Nogle børn har lettere ved at svøbe om sutten, hvis den er forholdsvis stor...
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske