Svar: Start på skemad til tvillinger
14. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lisbeth
Tillykke med tvillingerne, det lyder som om at alt er gået og går godt hos jer:o)
Min umiddelbare tanke er at det vil være godt, hvis du kunne tilbyde dem lidt skemad, når de vågner efter deres formiddagslur. Hvis du plejer at putte dem kl. 10 og de så herefter sover 3 timer, så vil de kunne få skemaden mellem 13-13.30 og vil så kunne bibeholde deres flaske kl. 14 som de plejer.
I begyndelsen er det kun ganske få skefulde grød de skal have. Du skal ikke give dem mere end 4-5 tsk fulde og sammen med dette kan de få vand af kop. Stille og roligt kan du så øge dem i indtag, gør det gerne over 3-7 dage og herefter kan du så også forsøge med en anden type grød og evt. lidt frugtmos som topping for at variere smagen. Du kan give dem grød af ris, majs, hirse og boghvede og du kan bruge lidt kogt frugtmos som topping (hold igen med banan som kan virke lidt forstoppende på så unge maver) :o)
Når de kan spise en lille dl. så kan du begynde at tilbyde dem to gange dagligt, her er de måske ved at være omkring 5 måneder og du kan så tilbyde lidt grøntsagsmos. Det er godt at begynde med kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende milde grøntsager. Det kan de så få om aftenen ca kl 18 og du kan så følge efter med flaske mellem 19-20 hvor de sandsynligvis skal puttes til natten.
Jeg kan se at dine børn ikke får flaske mellem 20-07 - det er meget flot at de kan undvære mælk i så mange timer og jeg kan ikke garantere dig at det bliver ved. Mange børn vil have behov for mme sen aften (23-24) for at kunne sove om natten og samtidig også fordi skemaden stille og roligt begynder at fylde så meget om dagen, at de er nødt til at indtage en vis mængde mælk aften og sen aften for at få deres mælkebehov dækket... men du må se hvordan det går.
Hvis det er helt håbløst med skemaden efter formiddagsluren, så kunne du måske forsøge bare at give dem 50ml mælk når de vågner, så de ikke er alt for tørstige og samtidig har plads i maven til at spise lidt mad og så igen følge efter med mælk inden de så skal puttes igen.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske