Brev:
Ammestop og tredje skemåltid
15. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Ammestop og tredje skemåltid
Hej Helen,
Jeg har en super skøn søn på 6½ måned. Han trives og har det rigtig godt. Han er en stor dreng på lidt over 10 kg., som er super nysgerrig og farer rundt på gulvet ved at trille og dreje sig.
Jeg vil gerne stoppe med at amme når han er 7 måneder dvs. 1. juni. Men hvordan skal jeg forholde mig? Jeg har ammet ham fuldt ud indtil han var 4 måneder og siden da har han fået to skemåltider om dagen. En dagsplan ser nogenlunde sådan ud (men mange undtagelser, da to dage ikke er ens – især fordi han ikke er så god til at blive ammet andre steder end herhjemme, da han skal følge med i alt hvad der sker)
Ml. kl. 5.30 og 6.30: Vågner og amning (han er ikke altid så sulten her)
Ml. kl. 7.00 og 8.30: Lægges til formiddagslur
Ml. 8.30 og 10.00: Vågner fra formiddagslur
Kl. 10: Grød m. frugtmos (hirsegrød el. havregrød). Han spiser en portion lavet af 1 dl. hirseflager/havregryn og 2 dl. vand. (inkl. olie og erstatning - Allomin 2).
Ml. kl. 11.00 og 12.30: Lægges til middagslur evt. amning inden da (nogle gange spiser han meget og andre gange slet ingenting)
Ml. kl. 13.00 og 15.00: Vågner fra middagslur og amning
Evt. ½-1 times søvn sidst på eftermiddagen samt evt. ekstra amning (afhængig af middagslur)
Kl. 18: Kartoffelmos m. anden grøntsag og kød (inkl. smør og erstatning - Allomin 2). Han spiser en rigtig god portion svarende til en fuld stor dyb tallerken.
Kl. 19.30: Amning
Kl. 20.00: Sover
Min sundhedsplejerske har anbefalet et tredje skemåltid nu her – men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal lægge de tre måltider. Jeg vil helst lægge dem som ’normale’ måltider altså morgen, middag og aften. Men jeg synes det er svært både at få en amning/flaske og et skemåltid ind mellem to lure (jeg har prøvet at lave et måltid af ½ dl. havregryn men han er ofte stadig for mæt til at blive ammet). Det betyder at jeg enten ikke får ammet ham fra han står op og til efter middagsluren eller at han først får frokost efter middagsluren.
Jeg skal til at give ham flaske i stedet for amning. Skal jeg løbende erstatte en amning med en flaske, så der til sidst ingen amning er? Hvornår skal jeg starte?
Han skal jo have ca. 600 ml. erstatning om dagen. Men kan han nå at få så meget mælk hvis jeg giver ham 3 måltider skemad? Skal jeg i givet fald lave mindre portioner skemad, så han ikke bliver mættet fuldstændig af dem? Er de 600 ml. inkl. det som bliver brugt i mad? Er det OK at alt hans mælk er Allomin 2?
Har du nogle gode forslag til frokost? Jeg synes jeg er kørt lidt fast i havre/hirsegrød og kartoffelmos med div. grøntsag/kød. Det eneste jeg kan komme på er most avocado.
Mange tak for en super hjemmeside :-)
Hilsen
Mette