Svar: Ammestop og tredje skemåltid
15. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Det er helt korrekt at du skal fjerne en amning af gangen og i stedet erstatte med en flaske. På den måde vil din krop stille og roligt indstille sig på det nedsatte behov og din dreng vil på samme rolige måde vende sig til lidt anden type mælk i maven.
De fleste børn i 6 måneders alderen vil have behov for 5 flasker eller amninger dagligt og i 7 måneders alderen kan dette ofte nedsættes til 4. Det vil samtidig være helt relevant at du nu øger din dreng til 3 måltider skemad. Nogle børn vil i 7 måneders alderen fortsat trives med de 3 måltider, men mange vil her begynde have behov for 4 måltider dagligt.
En plan for dagen med 3-4 måltider, hvor jeg har forsøgt at tage udgangspunkt i dine tider, kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. Ammes eller flaske
Morgen 7-8: Havregrød evt. med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Sover morgen/formiddagslur mellem 8.30-10
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, vand af kop
Puttes til middagslur 12.30-13 med amning eller flaske
Eftermiddag 15: Tilbydes en portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Hvis du oplever at han har svært ved at nå op på sit mælkebehov, hvis han skal have 4 måltider skemad, så må du erstatte dette måltid med en flaske.
Sen eftermiddag: Powernapper evt. men begynder måske også at kunne springe denne lur over. Det afhænger helt af, hvor meget han sover til formiddag og middagslur
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, ris, sovs, indmaden af en frikadelle, kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende i hånden, vand af kop
Puttes til natten mellem 19-20 med amning eller flaske
Sen aften 23-24: Evt. ekstra amning eller flaske inden du selv går i seng, for på den måde at sikre mælkebehovet.
Nat 24-06: Sover igennem uden mælk.
Da vi er halvvejs gennem maj måned nu og du gerne vil over på flaske inden 1. juni, så vil det være en god idé at du begynder at erstatte en amning af gangen med en flaske og så ser hvordan det går. Det er meget forskelligt, hvor hurtigt man kan gå frem og du er nødt til at mærke efter på din krop, hvordan den reagerer, når du pludselig springer en amning over. Det kan nogle gange være nødvendigt at malke lidt ud...
De 600ml du giver din dreng er umiddelbart ren mælk og tæller ikke med i skemaden. Hvis du satser på at give ham 4 flasker og han her drikker 150ml hver gang, så får han lige præcis de 600ml. Det er ikke urealistisk, hvis du følger ovenstående plan:o)
Med hensyn til allomin 2, så må han gerne få dette med den alder han har, det er ikke problematisk.
Med hensyn til grøntsagsmos og familiemad, så må han meget gerne begynde at få større variation og han må rigtig gerne få mad, der tager udgangspunkt i det I spiser. Det betyder at du kan give ham indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) ned i grøntsagsmosen og hvis I en dag får millionbøf eller bolognese, hvor kødet har stået og småsimret i sovs, så må han også gerne få lidt af dette på grøntsagsmosen.
Du kan lave mos af stort set alle grøntsager og han vil elske at få større variation. Du kan lave mos af pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. De 4 sidste nitratholdige grøntsager må han meget gerne få - børn kan tit rigtig godt lide smagen af disse, men det skal være i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du kan også nu begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Du kan variere smagen ved at bruge forskellig frugtmos som topping og det kan være hjemmelavet mos eller købt mos på glas - du kan lave mos af alle slags frugter, koge det eller evt. rive det frisk ned i grøden. Du kan også lave mos af bær.
Du kan bruge alle typer af kød og det er stadig godt at tilbyde dem især hakket kød. Det kan være: Kylling, kalkun, gris, kalv, lam, okse, and osv. og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Også fisk er vigtigt. Det kan være laks, sild, makrel, rødspætte, torsk. Det kan på samme måde laves i ovn eller koges - du kan også bruge tun fra dåse eller iblande lidt sildepostej i grøntsagsmosen, hvis det en dag skal være lidt lettere og mere praktisk.
Det er en god idé at holde portionsstørrelserne så små at der fortsat er plads til mælk i maven og så er det en god idé at du nu begynder at tilbyde ham brødskorper, agurkestænger, forskellige grøntsager i hånden, så han øver sig i at tygge og øve sin mundmotorik. Naturligvis under opsyn. Når han bliver 8 måneder kan han tygge fint og I kan her begynde med rugbrødshapsere til frokost. Det giver igen ny variation.
Jeg håber at alle mine tanker her hjælper dig lidt videre og viser, hvordan en dag kan blive skruet godt sammen. Du må forsøge at vurdere hvilke amninger du kan fjerne først og lettest erstatte med flaske:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske