Svar: Madplan for dagen og aftenen
15. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lena og Frank
Hvor er det dejligt at jeres dreng har taget så godt imod skemaden og tåler det så fint i sin mave. Det er rigtig godt at han er så god til teknikken med at blive madet af ske, når han trods alt ikke er ældre end han er - dejligt, når det nu hjælper på jeres nattesøvn:o)
Det er helt i orden at I bibeholder 2 måltider skemad dagligt og det er bedst at give ham grød. I kan tilbyde ham risgrød, majsgrød, hirsegrød og boghvedegrød og så kan I variere smagen ved at bruge lidt forskelligt frugtmos eller mos af bær som topping. I kan købe frugtmos på glas beregnet til børn fra 4 måneder eller I kan lave det selv.
I må gerne forsøge at tilbyde lidt grøntsagsmos om aftenen for at vende ham til det. Nogle gange kan det lette overgangen til grøntsager at bruge f.eks. risgrød som basis i stedet for kartoffel og så tilsætte f.eks. lidt gulerodsmos som topping i stedet for frugtmos.
I kan også lave grøntsagsmos uden kartoffel, hvis han ikke er til det og så lave mos af gulerod, blomkål, broccoli, squash eller måske lidt ærtemos, som er lidt sødt i det ligesom grøden. Det er vigtigt at lave mos af de milde grøntsager i begyndelse - kål og rodfrugter kan give lidt luft i maven og det har han ikke behov for...
Det er stadig modermælkserstatning der er hans hovedindtag og skemaden må derfor mængdemæssigt ikke overstige indtaget af mælk. Vand kan gives som små slurke af en kop sammen med skemaden, men det er små mængder (50ml) han skal have og ikke mere, simpelthen fordi det ikke må tage pladsen op for mælken.
En plan for dagen med to måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød med frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske
Eftermiddag: Flaske
Aften: Grød eller forsigtigt starte op med lidt grøntsagsmos af milde grøntsager, vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Sen aften/nat: Flaske efter behov
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske