Brev:
Sove på eget værelse - hvordan griber vi det an?
15. maj 2008
Alder:
14 mdr.
Sove på eget værelse - hvordan griber vi det an?
Hej Helen,
Niklas er nu meget snart 14 mdr, og vi har indtil nu haft ham til at sove i vores soveværelse - og for det meste også mellem os hele natten. Vi har tidligere kunnet putte ham i hans egen seng - og så er han kommet over til os, når han er vågnet op henad på aftenen/natten.
Vi er nu kommet til den konklusion, at tiden er inde for at han skal flytte ind på sit værelse og sove - er vigtigt at vi som forældre også husker at være kærester, og det er ikke altid let med en stor dreng midt i sengen.. :-)
Der er ingen tvivl om, at det nok er mig der har sværest ved det - hvorimod min kæreste foreslog det for første gang for snart længe siden. Jeg tror bare det er super vigtigt at vi får lavet en plan over, hvordan vi gør det - så far ikke kommer til at fremstå som "bad guy" og mor kommer og redder.
Egentlig tror jeg godt vi vil kunne putte ham i hans seng på værelset uden de største problemer. Udfordringerne kommer først, når han vågner op igen efter nogle timer - hvilket han altid gør.. Tidligere har det været svært at trøste ham medmindre han er kommet over mellem os. Det jeg er i tvivl om er, hvordan vi skal forholde os overfor ham når han vågner op og er rigtig ked af det.. Skal vi bruge "se-til" metoden, gå ind og trøste ham, lægge ham ned igen og gå - og komme tilbage med 1 minuts mellemrum? Eller skal vi bare lægge en masse sutter hos ham og så lade ham ligge?
Jeg har altid været stor modstander af at de skal græde sig selv i søvn, læste engang et sted at de børn der til sidst stopper med at græde, gør det, fordi de tror det alligevel ikke gør nogen forskel - og jeg kan ikke ha tanken om, at han ikke føler vi vil være der for ham..
Vi har en gang forsøgt med "se-til" metoden, men han var så ked af det hver gang vi gik ud af døren - at vi til sidst gav efter og tog ham op..
Ja - ved godt at der aldrig findes en opskrift på, hvordan man præcis gør. Jeg skal nok bare indse at Niklas ikke tager varig skade af at græde lidt - men er bare svært nogle gange på de sene nattetimer ikke bare at gå for den nemme løsning.. Især når man skal op på arbejde..
Håber på et par gode råd,
God sommer!
/Helle