Svar: Temperatur på MME og vælling
15. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Små børn har et umodent kredsløb og det betyder at de skal bruge rigtig meget energi på at varme den luft op de trækker ind i deres lunger, inden den sendes ud i kroppen. På samme måde vil de skulle bruge rigtig meget energi på at varme mælken i maven op, hvis den serveres kold, inden de bliver i stand til egentlig at optage den næring der er i. Små børn har derfor brug for at få mælk der har kropstemperatur, alt andet er for energikrævende for dem - energien skal jo bruges til at vokse:o)
En anden vigtig ting er at mælk er stor grobund for bakterier. De trives enormt godt i mælk. Derfor er det meget uhensigtsmæssigt at gemme rester af mælk og servere det senere til barnet. Det frarådes faktisk - rester af modermælkserstatning må ikke genopvarmes og bruges igen - det skal smides ud. Normalt vil jeg sige max en time, så må det ikke bruges mere.
Det kan derfor ikke anbefales at I lader flasken blive i soveværelset og så tilbyder jeres dreng den mælk, når han efter at have sovet en periode vågner igen og har brug for mælken. Jeg kan dog godt forstå dit ønske om at komme i seng og ikke skulle bruge for lang tid på flaskegivning om natten - og alternativet kan derfor være at du køber modermælkserstatning på brik om natten. Brikken kan du have liggende under dynen, hvor du eller din dreng sover - så får den hudtemperatur, og tager ikke skade af det, da den er varmebehandlet og i sterile pakker. Når din dreng så vågner, så kan I hælde den på flaske og servere den.
Jeg håber det vil være en god løsning for jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske