Brev:
Børnehaven ser stadig problemer
15. maj 2008
Alder:
4 år, 6 mdr.
Børnehaven ser stadig problemer
Hej Helen
Så skriver jeg igen i håb om endnu et godt råd. Jeg har tidligere skrevet ind til dig med mine frustrationer om at børnehaven ser et problem med min 4½ årige dreng. Vi har nu været til den opfølgende samtale vi bad om – og min mand var også med denne gang. Børnehaven mener stadig at det helt store problem med min søn er, at han har problemer med at modtage beskeder.
Vi som forældre argumenterede lidt for og imod børnehavens påstande, og kom bla. med dit forslag om at få hans energi/krudt brugt lidt mere i børnehaven, sådan at han formodentlig vil være bedre til at gøre som de siger, hvis han havde fået brugt lidt energi – og dermed bedre kan sidde stille. Dette forslag blev dog ikke positivt modtaget. Pædagogen mumlede noget om mangel på ressourcer, og at de ikke kan tage hvert enkelt barn i hånden osv. De forstod ganske enkelt ikke hvad vi mente, og vi var tilsyneladende ikke i stand til at forklare dem det.
Vi forklarede igen, at vi ikke helt ser de samme problemstillinger hjemme som de ser det i børnehaven. Dette kommenterede pædagogen ikke, og jeg fik den opfattelse at hun ikke troede på os, når vi sagde at problemer ikke var af den kaliber hjemme, som de tilsyneladende ser i børnehaven.
Er vi dumme og naive forældre der ikke kan se den "manglende modtagelse af en besked" herhjemme? Eller kan et barn godt være på 2 forskellige måder hjemme kontra børnehave?
Selve mødet med børnehaven fik vi ikke ret meget ud af. Børnehaven har ikke resurser til at gøre de tiltag/forslag vi kom med og da børnehaven ikke selv kom med nogle løsningsforslag (andet end at være kontant og konsekvent overfor ham), så føler vi igen at vi står i ingenmandsland.
Vi spiller mange spil hjemme bla. For at øve min søns tålmodighed (vente på at det bliver hans tur, samt følge nogle enkelte spilleregler) – i øjeblikket er det kortspillet Olsen der er den foretrukne. Derudover er min søns ynglings sang i øjeblikket Abc-sangen og han kan tælle til 20 (springer altid over nr. 7). Derudover kan han skrive sit eget navn (5 bogstaver). Ud fra dette har jeg svært ved at forestille mig at han har indlærings vanskeligheder. Summa summarum på det jo så være opdragelsen den er galt med.
For ca. 1 år siden fik min søn dræn i øret. Han har aldrig været et såkaldt ørebarn, men vi opdagede vand i hans ører pga. at han havde nogle udtale/sprog problemer. Vi fik nogle øvelser af en talepædagog, og hun kommer nu hvert kvartal og laver en opfølgning/vurdering på ham. Hele forløbet igennem har hun været umådelig godt tilfreds med den rivende udvikling han har været i mht. sproget. Børnehaven har i dette forløb været en positiv medspiller. Han har dog til tider stadig svært ved at udtrykke sig når han bliver ked af det eller alt for ivrig og vil fortælle noget i en fart. Sproget øver vi med rim og remser, læse bøger samt synge en del.
Tror du at hans tidligere sproglige problemer kan have haft en indflydelse på hans "manglende evne til at modtage en besked"?
Det lyder som en kliche, men mit spørgsmål er nu alligevel. hvorfor gør mit barn ikke som de siger? Og hvad kan vi gøre som forældre for at forbedre han tilsyneladende "døve øre"?