Svar: Børnehaven ser stadig problemer
15. maj 2008
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære mor
Det er frustrerende at mødet i børnehaven ikke forløb særlig godt - det lyder ikke som om at kommunikationen imellem jer var særligt god, ej heller som om at der kom nogen løsningsforslag til problemerne. Det kan naturligvis undre, hvordan man kan 'smide en masse problemer op i luften' uden at have idéer til, hvordan de skal løses ...
At slå tingene hen med "vi har ikke ressourcer" er naturligvis problematisk - for hvad vil man så? I oplever jo tilsyneladende ikke de samme problemer derhjemme og I kan naturligvis opdrage alt det I gør hjemme, men de timer hvor jeres dreng er i børnehaven må andre jo tage over, det er deres arbejde og de skal naturligvis gøre det med en god og anerkendende pædagogik overfor det lille menneske jeres dreng er.
Nu er jeg jo på afstand af alt hvad der sker, men min umiddelbare tanke er at I må have fået at vide, hvor problematisk pædagogerne i børnehaven synes det er. Hvis de er meget bekymrede og hvis de mangler værktøjer til, hvordan de kan hjælpe jeres dreng og jer forældre bedst muligt, så har de jo forskellige muligheder for at få hjælp. Det samme har I forældre.
Det er sådan at der til enhver institution er tilknyttet en børnepsykolog og ofte også en sundhedsplejerske. Både børnepsykologer og sundhedsplejersker har normalt konsulentfunktion for daginstitutioner og kan således tilkaldes ved behov. Derudover så har jeres kommune en PPR afdeling. PPR står for Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og denne afdeling består af eller arbejder tæt sammen med forskellige faggrupper. Det vil sige talepædagoger, sundhedsplejersker, fysio og ergoterapeuter, støttepædagoger, socialrådgivere og børnepsykologer.
PPR kan hjælpe, hvis barnet har tale- eller hørevanskeligheder, hvis man er bekymret for barnets udvikling fordi barnet udvikler sig langsomt, udviser voldsom adfærd, udviser tegn på angst eller lignende.
Institutionen kan henvende sig til PPR og det kan I også altid gøre som forældre. Jeg tænker at det vil være en rigtig god idé fordi det er vigtigt at hjælpe jeres dreng. Han trives jo tilsyneladende ikke, som tingene er nu - der er i hvert fald forskel på hvordan han trives hjemme og i sin institution og man skal naturligvis finde ud af, hvad det handler om.
Derfor vil en kontakt til PPR være hensigtsmæssig. I kan på kommunens hjemmeside finde telefonnummer, mail osv. på PPR. Måske vil det være en fordel at I skriver selv, forklarer hvad det er I oplever og beder om at komme til at tale med en relevant fagperson. Så er det herefter op til PPR at finde ud af, hvem der vil kunne hjælpe jer og jeres dreng bedst videre.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske