Svar: Diverse - dagsplan, ødelagt rytme efter dagpleje
15. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Det er dejligt at høre at det går bedre og at Sofia nu er ved at være ovenpå igen. Det er godt at høre, at hun er glad for dagplejen og trives med de andre børn.
Du fortæller at Sofia skal afleveres 6.40 og hun skal have spist morgenmad hjemmefra - er det virkelig nødvendigt? Kunne hun ikke få en flaske tidlig morgen og så få sin havregrød med frugt i dagplejen - ellers skal hun jo frygteligt tidligt op og de andre børn skal vel også have morgenmad eller... nå det var bare en tanke.
Hvis hun skal have morgenmad hjemme, så må hun jo det.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05.45-06: Flaske at vågne på
Afleveres 6.40
Morgen 7-7.30: Havregrød med frugt, vand eller mælk af kop. Tilbydes frisk frugt i hånden, måske ½ bolle med smør eller lignende.
Puttes til lur 8.30-10
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppl med lidt grøntsagsmos og rester fra aftensmaden. Det kan være godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende. Vand af kop
Puttes til middagslur med flaske ca 12.30. Hvis hun får min 400 ml tidlig morgen og aften, så er det okay at springe flasken over i løbet af dagen.
Eftermiddag 14-15: En portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost i stænger og lignende, vand af kop
Før aftensmad 17: Det kan godt være en god idé i overgangsperioden, hvor hun køres ind i dagpleje og er ekstra træt, at tilbyde hende lidt grøntsagsmos her. Det kan være rester fra aftenen i forvejen eller et glas du køber.
På sigt skal hun naturligvis helst kunne holde sig vågen til kl. 18 og spise det samme som jer, så kan kl. 17 måltidet være lidt brød og lidt grøntsager - ærter, gulerod, majs og lignende.
Puttes til natten med en flaske
Du skal som sagt regne med at hun skal have mellem 400-500ml mme dagligt og nogle vil kunne indtage dette på to flasker, andre har behov for 3 flasker for at være dækket ind. Du kan også komme mme i grøden om morgenen for at give lidt ekstra der.
Jeg kan godt forstå det er hårdt at aflevere hende, jeg kan godt huske hvordan det er:o) Det vigtigste er dog at din datter er glad for at være der. Og du har fuldstændig ret - ofte så sover de meget godt, når de skal passes, der er nemlig slet ikke samme problemer som hjemme.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske