Svar: Elsker vælling, men ...
15. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Som udgangspunkt kan jeg ikke se noget galt i at du blander majsstivelse (maizena) og vand, koger det og lader det afkøle på forhånd. Det kan dog være lidt svært at opløse modermælkserstatningspulveret, hvis det ikke er varmet lidt, så hvis blandingen af majstivelse og vand har stået i køleskab skal du alligevel varme det og jeg tænker at du således ikke vil spare noget tid.
Så er det meget bedre at du køber vælling og det kan du roligt gøre. I Danmark har vi meget høje krav til såvel modermælkserstatning, vælling og børnemad og du kan roligt købe vælling til din dreng. Du kan købe vælling i brik eller du kan købe det som pulver, der skal opløses i vand. For at lette det hele for dig selv om aftenen, så kan du enten gøre det at du kommer brikken under dynen, så bliver den kropsvarm og kan hældes på flaske. Det er i orden fordi den er varmebehandlet og steril. Eller du kan koge vand på flaske som står parat i køleskabet, lune det i mikroovn og hælde pulveret i, så er vællingen klar til servering...
Hvis man vælger at lave vælling selv så er det ofte fordi man ønsker at lave den på sin egen mælk eller på en specialerstatning fordi barnet ikke tåler komælk. Da din dreng tilsyneladende ikke har problemer med at tåle almindelig erstatning, så ville jeg købe vælling og ikke lave det selv:o)
Både Hipp, Nestle (Nan) og Beauvais (Allomin) laver vælling og du kan købe hvilken som helst af disse og tro på at kvaliteten er i orden.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske