Svar: Sover dårligt igen - 8 mdr.
15. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Malene
Det er helt naturligt at Alexander i øjeblikket søger jer mere, ønsker mere fysisk kontakt og nærhed og derfor også søger brystet hyppigt. Det hænger sammen med at han lige har været syg og i allerhøjeste grad sammen med hans alder.
Jeg synes dog der er noget meget fornuftigt i at I forældre har jeres soveværelse sammen og at jeres lille dreng vedbliver at sove på sit værelse, da det lige gik så godt... spørgsmålet er derfor, hvordan du kan give ham den tryghed og nærhed han efterspørger så meget.
Min umiddelbare tanke er at I skal putte ham i egen seng, berolige og betrygge ham I at han kan sove der og så bruge det jeg kalder for se-til-metoden. Altså hvor I går til og fra med 3 minutters intervaller, putter ham, hjælper ham med at blive lagt ned igen, hvis han har rejst sig, kærtegner ham osv. så han atter finder roen, lærer at I er der for ham og at han nu skal sove.
Hvis han strækker armene frem "tag mig op" og er ulykkelig, så skal I naturligvis ikke gå fra ham. Så må I tage ham op trøste ham og sidde med ham til han atter er rolig og I kan forsøge igen.
Hvis han græder fordi I går, så kan I blive siddende hos ham, holde ham i hånden og være til stede, sidde og synge en lille sang eller lignende, så I er der for ham, nusser ham lidt, fortæller at han roligt kan sove netop fordi I passer på ham og sidder der.
Hvis du oplever at han har brug for tæt fysisk kontakt og søger brystet hele tiden også selvom du ikke oplever at det handler om mælk, så prøv om du kan putte ham til ro. Hvad med at tage en stor madras ind på gulvet i børneværelset som kan ligge på gulvet (så kan han ikke trille ned og slå sig) og så simpelthen lægge dig med ham, så han sover der. Så er han ikke bag tremmer og vil sandsynligvis kunne finde roen og trygheden på en anden måde.
Tag en t-shirt eller lignende på så han kan ligge helt tæt med dig uden at få brystet i munden, vug ham blidt, kærtegn ham osv. så han beroliges uden brystet med af din nærhed.
Du skal naturligvis være sikker på at han spiser og drikker det han har behov for i løbet af dagen så det ikke er et reelt behov for mælk, der gør at han gerne vil die hos dig hele tiden. Indfør evt. en 'godnat-grød' inden sengetid, så han efter sin aftensmad får en portion grød at sove på. Det er for nogen en rigtig god idé.
Far kan også være den der putter med Alexander på madrassen på gulvet, far kan jo give lige så meget nærhed som mor, de to kan sagtens sove sammen og far kan jo af gode grunde ikke amme, så den mulighed er ligesom udelukket ...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske