Svar: Ondt i maven og ingen søvnrytme
15. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Johan og Maiken
Der er nok ingen tvivl om at Christoffer er et barn, som har behov for lidt mere ro omkring sig end mange andre børn har. Det betyder rigtig meget for ham at I hjælper ham med at blive skærmet, lukke verden ude og han har også brug for rent fysisk at blive holdt sammen på sig selv. Det er derfor han er så glad for sin lift og protesterer voldsomt mod at blive lagt i barnevognen - det er simpelthen for stort og uoverskueligt.
Det vil hjælpe ham rigtig meget (og jer) hvis I kan forsøge at finde en fast rytme i løbet af dagen og det må I gerne forsøge med den alder han har nu. Uden at man skal være rigid og køre efter de gamle principper "ro, regelmæssighed og renlighed" så er der noget fornuftigt i at I forsøger at putte ham og give ham mad på nogenlunde samme tidspunkter hver dag. I må således godt begynde at kigge lidt på klokken og arbejde ud fra en fast plan. Det vil give jer et større overblik og dermed også mulighed for at komme ud, gå nogle ture, få handlet og i det hele taget opleve mere end hjemmets fire vægge - for selvfølgelig har I behov for det.
Det er dog vigtigt at I husker på at jeres dreng ikke tåler alt for mange indtryk og derfor er det en god idé at I f.eks. inviterer et par venner hos jer - ikke noget længerevarende med nok til at I får noget andet at tage jer til og samtidig okay - fordi I vil kunne gå i soveværelset med ham, hvis det bliver for meget - eller alternativt sende vennerne hjem.
I kan også gøre det modsatte - vælge at tage ud til et par eller noget familie, hvor der er nogenlunde ro, spise sammen, hygge jer - evt. frokost i stedet for aften og så kan I køre inden I ved at det bliver for meget for jeres dreng.
Store familiesammenkomster lyder han ikke parat til og det kommer efterhånden:o)
Det er fint at I forsøger med vælling om aftenen og han må gerne drikke 200ml hvis han har behov for det. Det kan også være at I skulle forsøge med almindelig modermælkserstatning i stedet - måske hans tarme arbejder lidt for meget med at nedbryde vællingen og det også er med til at give ham uro.
Han har brug for mere end 8 timers søvn i døgnet - han har næsten brug for det dobbelte. Hvordan synes du amningen fungerer? Oplever du at han falder i søvn rolig og mæt ved brystet? ellers tænker jeg at du måske skulle supplere din dreng med lidt modermælkserstatning i løbet af dagen, simpelthen for at han kan få sovet.
I kan også overveje om det er nu I skal igang med skemaden. Han er jo 4 måneder og måske er det, hvad han har behov for..? Hvis han er født for tidligt skal I vente lidt endnu, så må I gemme nedenstående plan med mad og så holde jer til mælk og evt. forsøge at tilbyde lidt ekstra mælk i stedet. Det kan være en okay overgang til skemad, at forsøge at supplere med en flaske...
Mit forslag til en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 6: Amning og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Amning og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Evt. forsøge med lidt skemad (4-5 tsk til ½ dl.), - grød af ris, majs hirse eller boghvede, vand af kop
Ammes eller får en flaske mme og puttes til middagslur ca 13 og I triller en tur med barnevognen
Eftermiddag 16: Ammes
Sen eftermiddag sover sin 3. lur, ammes evt. inden eller tilbydes flaske
Aften 21: Ammes og/eller flaske med mme eller vælling og puttes til natten
Sen aften/nat: Mælk efter behov - ammes, sandsynligvis ca 24 evt. igen midt nat 03 og igen tidlig morgen 06. De fleste børn er omkring 6 måneder inden de kan undvære amningen 03.
I skal svøbe jeres dreng, så han ligger pakket i et tæppe, der hjælper ham til at holde fysisk sammen på sig selv. Han er nødt til at ligge i sin barnevogn, nu hvor han er for stor til liften og lære det skal han jo...:o) At svøbe ham er derfor en god idé og så må I trille ham en tur. Det at blive trillet og vugget lidt kan hjælpe ham med at finde roen. I kan ikke få ham til at sove, hvis han er sulten. Det er derfor jeg anbefaler at I evt. supplerer amningen med en flaske inden middagsluren.
Jeg håber at mine overvejelser hjælper jer lidt videre. Jeg kan se du skriver at du ammer 6-8 gange i døgnet og det lyder umiddelbart rigtig godt. Samtidig skriver du dog også at han kun sover 8 timer i døgnet, hvilket er alt for lidt og hans uro og hans vægring mod at sove tænker jeg derfor handler om et behov for mere mad...
Derfor ovenstående råd i dag, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske