Brev:
Mad, tænder og autostol
15. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Mad, tænder og autostol
Hej Helen
Så har jeg lige endnu et par spørgsmål til dig. Denne gang vedr. mad og tænder.
Mine drenge er nu 7,5 måneder, og er godt igang med skemaden. Formiddagsfrugten er de fleste dage sprunget over, da de ofte er for trætte på det tidspunkt og gerne vil puttes istedet. Derfor kommer frugtmosen på morgengrøden.
Mine tanker ligger i øjeblikket på, at drengene ikke rigtig synes, at jeg skal have lov til at komme ud! Vejret har jo de sidste mange uger været pragtfuldt, og jeg har været så heldig at et par familiemedlemmer og venner har haft ferie, hvilket har resulteret i at vi har været ude ca. 3-4 dage om ugen i 2 uger - i lidt flere timer end vi plejer. Typisk mellem 12.30 og 17. Det har været rart ikke at være buret inde i lejligheden, som jeg ofte føler jeg er, nu hvor drengene er blevet så store og tunge!
Da vi som regel først tager hjemmefra efter formiddagsluren og ofte først efter frokost, er vi tit ude når de skal have deres eftermiddagsgrød. Det er ikke altid jeg har mulighed for at koge vand til grød om eftermiddagen, når vi er ude. Kan dette måltid evt. erstattes af noget andet?
Det er ikke altid de gider at spise om eftermiddagen, når vi er ude. Jeg tror det er fordi de er for trætte, for de sover også meget mindre om eftermiddagen når vi er ude. De virker ikke ”stressede” – vi kommer steder hvor de er vandt til at være, og der er sjældent folk de ikke kender.
Jeg ved ikke, om det bare er fordi de altid har været vandt til, at være alene med mig i dagtimerne, og det bare er noget de skal have tid til at vænne sig til. Eller at jeg bare må acceptere at være buret inde til de skal starte i vuggestue.
Om ca. 3½ uge slutter min barsel, hvorefter min mand har barsel til de skal starte i vuggestue til august. Jeg er dog også hjemme frem til august, da jeg har en masse ferie tilgode, fordi jeg var sygemeldt det meste af graviditeten. Vi har altså 8 uger sammen! Og der vil vi jo også gerne ud og opleve noget sammen med drengene. Vi skal bl.a i sommerhus med lidt familie.
Er det for meget at forvente, at drengene kan klare det? Jeg vil jo ikke have at de holder op med at sove og spise fordi jeg har brug for at komme ud og få lidt luft, og hygge mig med min familie.
Du har forslået, at jeg kan give dem frisk frugt og grønt i hånden. Jeg har altid hørt at frugt og grønt skal være uden skræl til de har en vis alder. Er det rigtigt? Jeg har prøvet at give dem skrællet agurk, kiwi, pære, æble o.a. Men det smutter ud af hænderne på dem med det samme fordi det er så glat, og havner på gulvet i stedet for munden. Forestiller mig at det ville være mindre glat med skræl.
Deres tænder er endnu ikke begyndt at bryde frem, men jeg har på fornemmelsen, at de er ved at være på trapperne. Der bliver bidt i alt, savlet meget, og A er de sidste par dage begyndt at ”skære gummer”, hvor han kører underkæben fra side til side mod overkæben. Tror du det er ren ønsketænkning? De har savlet en del og gumlet på fingre og hænder siden de var 4-5 måneder, men jeg synes det er blevet værre de seneste uger.
Tænker at det måske også kan være derfor de har været ekstra ”pjevsede” og sovet dårligere om eftermiddagen? Kan det være værre med gummerne på nogle tidspunkter af dagen end andre? Og fortsætter ”pjevseriet” (det lyder så negativt) ved hver tand, eller er det en følelse de efterhånden vænner sig til?
Lige en sidste ting jeg lige så godt kan høre om med det samme. Hvis nu vi er så heldige at det er strålende solskin hele ugen vi er i sommerhus og temperaturen er mellem 20 og 30 grader, hvor meget tøj behøver de så at have på?
Jeg ved godt at de skal beskyttes mod solen, og gerne have tyndt bomuldstøj på. Jeg har købt nogle specielle UV-beskyttende solhatte til dem (de er rødhårede og derfor sikkert ekstra sarte). Men jeg har i disse dage hvor vi har været oppe omkring 22-25 grader oplevet hvordan de har været meget ”klamme” af sved, når de bare har haft en langærmet body på. Kan de nøjes med shorts og korte ærmer hvis de er i skygge med godt med solcreme på?
Desuden er deres autostole ”foret” med nylon. Efter en køretur på ca. ½ time er de badet i sved – igen kun iført langærmet body og bukser. Hvad er mest hensigtsmæssigt? At nøjes med en kortærmet body og tynde eller helt uden bukser, eller at slå aircondition til? Vi er ofte selv blevet forkølede af at bruge aircondition.
Siden de har været 4 måneder ca. har D skreget hver gang vi har været ude og køre. Har på fornemmelsen at han måske bliver bange. Kan det passe? Der er nemlig intet når jeg sidder omme mellem dem på bagsædet, hvor han kan se mig. Håber at det hjælper, når han kommer over i en fremad vendt autostol hvor han kan se os, for det er ikke så sjovt at sidde klemt sammen på bagsædet, og slet ikke når turen går fra Kbh til Jylland!
'Hvornår er det de kan skifte autostol?
Det var lidt af en smøre - håber du kan finde hoved og hale i det.
Så bør du nok også få fred for mig et stykke tid ;) – For generelt trives de godt.
Med venlig hilsen
Helene