Svar: Slår hovedet ned i gulvet, vaccination, asperger mv.
15. maj 2008
Alder:
20 mdr.
Kære A
Når børn i din drengs alder banker hovedet i gulvet eller ind i jer, så er det et udtryk for en frustration, hvor han mangler ord. Det opstår især i situationer, hvor han ikke får sin vilje, hvor I som forældre er nødt til at holde ham fast - når han ikke må løbe ud på vej, op til toget osv.
Det er helt naturligt at han reagerer fysisk, nogle børn banker hovedet ind i ting, andre slår, nogen sparker og atter andre bider.. Jeres opgave er naturligvis at sikre at han ikke kan komme til skade - I er et eller andet sted nødt til at forhinde at han hamrer hovedet i gulvet eller ind i væggen og derfor må I prøve at holde ham når det sker.
Hvis han banker hovedet ind i jer, så må I prøve at holde ham, så han ikke kan komme til det. Naturligvis fortælle ham at det gør ondt på jer, at han ikke må gøre det og samtidig også holde ham og vise ham at det er okay at han bliver frustreret. Er I hjemme, hvor I kan sidde ned, så prøv når han bliver så gal og frustreret at han gør sådan, at sætte dig med ham, hvor han sidder med ryggen mod din mave. Så kan du holde rundt om ham. Du kan også forsøge at lægge ham i din favn, ligesom en lille baby og lade ham så falde til ro i din favn.
Han må naturligvis ikke blive bange eller føle sig klemt eller fastholdt på en måde, hvor han føler angst. Det handler om at få ham beroliget og lade ham mærke at du er der og passer på ham, selvom du stopper det han er i gang med, så er du der stadig for ham - kan du følge mig?
Det du beskriver er helt naturligt for din drengs alder og har som udgangspunkt intet med autisme eller asperger at gøre. Det er så synd at din mor har givet dig denne bekymring! Det er sådan at børn med autisme og asperger kan have problemer med bl.a. følesansen og det betyder at nogle børn yder skade på sig selv for ligesom at mærke sig selv... Men der er mange andre symptomer på asperger og autisme og derfor er det altså helt galt at du skal være bekymret for det...:)
Med hensyn til MFR vaccination og bivirkninger, så er det helt efter bogen at din dreng har fået feber og udslæt. Det du fortæller er de mest almindelige reaktioner på vaccinationen:
- Feber kommer hos 5-12% af børnene og ofte 9-10 dage efter vaccinationen er givet og feber varer ofte 1-2 dage.
- Ca 5% af børnene får udslæt, det kommer ofte 7-10 dage efter og varer 1-3 dage.
Det er således okay at han efterfølgende har været lidt mat og stadig virker lidt pylret.
Det lyder også som om at han er ved at få en kindtand. Der er noget der generer i hans mund og derfor tager han tungen ud og kører den lidt rundt i munden. At han tager tungen ud når han koncentrerer sig er der mange der gør - ikke bare børn, også voksne hvis du lægger mærke til det.
Det lyder dejligt at I gerne vil have et barn mere. Du skal naturligvis passe på dig selv og lytte til din krop. Du må gerne løfte din dreng, men prøv at gøre det til en vane at sidde på hug, lade ham selv kravle op osv. så du ikke skal have for mange løft - det er jo en balance og det afhænger også helt af hvordan din graviditet forløber. Hvis det hele er fuldstændig ukompliceret, så er det fint at du bare mærker efter, gør du noget som gør ondt, så skal du naturligvis stoppe. Men hvis du f.eks. får at vide at din livmoderhals er for blød, at du er i risiko for at føde før tid eller lignende, så vil jordemoder og læge sandsynligvis sige at du ikke må løfte din dreng, ikke gøre rent og lave fysisk arbejde osv.
Jeg håber dette hjælper dig videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske