Svar: Gravid - mit maveskind klør!
16. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Kære nye mor
Stort tillykke med at du venter dig og det er jo ved at være lige oppe over:o)
Det er helt normalt at maveskindet klør når man er gravid. Efterhånden som din mave vokser bliver huden mere tør, den strækker sig og det klør.
Det er dog sådan at ganske få (ca 1-3%) af de gravide udvikler det der hedder leverbetinget graviditetskløe. Det opstår ofte omkring uge 35 og da du er i 36 uge, så synes jeg du skal få en tid hos din læge, hvor I kan tale om den kløe du har. Lægen vil kunne tage nogle blodprøver for at udelukke at det er det du har og jeg synes det er relevant.
Leverbetinget graviditetskløe skal undersøges og behandles af hensyn til barnet. Det opstår ofte ved at man får kløe på arme og ben, det spreder sig til maven og det er især slemt om natten. Kløen opstår som sagt ofte efter 35 uge og det bliver værre jo længere hen mod fødslen man kommer. Efter fødslen forsvinder kløen af sig selv. Sygdommen er godartet og uden problemer for mor, men bestemt ikke for barnet og derfor er det meget vigtigt at man bliver undersøgt og behandlet.
Du skal altså for det første undersøges og have en tid hos lægen og så synes jeg ikke du skal smøre dig med lidokain på maven. Du kan i stedet købe en creme, der er beregnet til gravide maver eller du kan bruge en almindelig mild og uparfumeret fugtighedslotion.
Husk at kløe på maven og hører til i graviditeten og kan være fuldstændig harmløst - du skal bare lidt tjekkes en ekstra gang:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske