Brev:
Svært ved at falde i søvn i barnevognen
16. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Svært ved at falde i søvn i barnevognen
Hej Helen
Jeg har en datter på 10 1/2 måned, som i den sidste måneds tid har været svær at få til at sove såvel om dagen som om aftenen. Tidligere har hun bare lagt sig til at sove uden problemer, både om dagen som om aftenen.
Om aftenen sidder vi i øjeblikket og vugger hende i søvn, mens vi synger, hvorefter hun bliver lagt i seng. Om dagen er jeg meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre.
Når hun bliver puttet og stilt ud, så sætter hun sig op, eller kommer rundt i kravlestilling, og slår den bløde kalesje ned på barnevognen, jeg lægger hende ned og går, og sådan kan vi fortsætte i op til en halv time. Der er ingen tvivl om, at hun er træt, for når jeg lægger hende ned på ny, så er øjnene tit ved at falde i.
Det virker generelt som om at hun har meget uro i kroppen, og har svært ved at falde i søvn og selvfølgelig kan det også hænge sammen med seperationsfasen. Min datter virker til at være nogenlunde bevidst om at jeg/vi er til stede, selvom vi ikke er i samme lokale. Som mange af de andre børn i den mødregruppe vi går i, så har min datter aldrig været pyldret og ked af det, når hun ikke kan se mig. Det har kun været hvis hun begynder at være træt.
Hun er generelt en meget glad og aktiv pige. Hun kravler, rejser sig, og er begyndt at øve sig i at slippe og stå uden støtte. Hun spiser godt. Hun står op ca. 06.15, kommer ud til formiddagsøvn ca. 08.15, middagssøvn ca kl. 13.00. Hun sover sammenlagt ca 2 1/2 time i løbet af dagen. Hun kommer i seng ca. kl. 19.30.
Hvad har du af ideer til at få hende til at sove i barnevognen? Er det evt tid til at begynde at skære ned på formiddagssøvnen og komme tidligere ud til middagsluren?
Med venlig hilsen
Mig