Svar: Svært ved at falde i søvn i barnevognen
16. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Din datters motoriske uro og dermed problemer med at lægge sig ned og falde i søvn hører alderen til. Det er sandsynligvis ikke kun i barnevognen at du oplever det, det sker ofte også i sengen om aftenen, når barnet skal sove. Hun lægger sig i kravlestilling og tumler rundt, kan slet ikke finde ud af at få roen over si. Nogle børn kan i denne alder også finde på at stå og banke hovedet ind i sengegavlen eller lignende, - det kan være en ret frustrerende periode.
Min umiddelbare tanke er at det er fint med 2 lur dagligt stadigvæk og at sove 2½ time i løbet af dagen kan være rigtig fint, hvis hun så sover 11-12 timer om natten - hendes søvnbehov er ca 14 timer i døgnet og på den måde er hun fint dækket ind.
Derudover tænker jeg at du naturligvis skal sikre dig at hun ikke er sulten, når hun skal sove og at det fortsat er meget vigtigt at hun tilbydes mange små og hyppige måltider. Jeg kan godt ud af din plan se at din datter står tidligt op og forstår godt, hvis hun allerede er træt igen kl. 8. Min umiddelbare tanke er dog, om hun ikke kunne blive puttet senere, så hun mere tager en formiddagslur end en morgenlur og således måske vil kunne nå at indtage lidt mere mad inden hun skal sove på det tidspunkt.
En anden tanke er at hvis du trækker hendes søvn om formiddagen lidt, så vil hun måske blive lidt mere træt og dermed være mere parat til at skulle sove. Jeg vil derfor foreslå at du forsøger at vente med at putte hende til klokken er 9.30 og at du forsøger at flytte tidspunktet til dette ved at flytte 15 minutter hver dag. Middagssøvnen kl.13 er fint.
Derudover tænker jeg at du generelt må forsøge at finde en balance imellem at støtte hende motorisk, give hende masser af fysiske udfoldelser og udfordringer, så hun får sig selv brugt. Hun skal trille, krybe, øve sig i at kravle, tumles med, svinges rundt, gynge i en gynge osv. og derudover skal hun også stimuleres mentalt. Både med oplevelser i verden, men også via maden hun spiser osv. Hun skal altså være træt på flere planer, når hun skal sove.
For at møde hende i den udvikling, så anbefaler jeg ofte at man starter med at lade hende sidde op i vognen og så trille en lille tur. Her kan hun sidde og kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og først når hun viser træthedstegn og virker parat til at blive puttet, så lægges hun ned.
Hun har jo en alder nu, hvor hun også viser mere medbestemmelse og egen vilje og det kan være en måde at møde hende på, når hun skal sove.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske