Brev:
En mere rolig nat?
16. maj 2008
Alder:
4 mdr.
En mere rolig nat?
Hej Helen
Jeg har en dejlig søn, Jonathan, på nu 15 uger. Han vejede 3200 gram ved fødslen, og er nu oppe på 7 kg. Han har aldrig fået andet mad, end han får ved at amme ved mig, så det lader til, at der er mælk nok. Mit spørgsmål til dig går på, hvad jeg kan gøre for at få Jonathan til at sove længere stræk om natten, således at der bliver forskel på intervallet af amninger mellem nat og dag. Og så hans mor kan få lidt mere nattesøvn :-)
Om dagen ammer jeg ham ca hver 2.5-3 time, og han sover godt. Vores mad- og sove-dag ser cirka sådan ud: Vi står op sammen med far ved 7-tiden. Jeg ammer Jonathan kl ca 8, og så sover han en god lang lur på ca 2.5 time i altanbarnevognen. Så er der mad igen, og derefter sover han normalt igen ca 1-1.5 time fra kl ca 13. Så er der mad igen, og ved 5-tiden snupper han en power nap på en halv til en hel time. Så spiser han igen, og dernæst får han nattøj på, og bliver lagt til at sove, ved at jeg lægger mig på vores seng, og han falder i søvn ved mit bryst omkring kl 19.30.
Han vågner typisk et par gange i løbet af den næste times tid, hvor hans far dog kan vugge ham i søvn igen meget hurtigt. Så sover han nattens bedste stræk, på cirka 3 timer, og jeg ammer ham igen, når han vågner omkring kl 22. Derefter bliver natten uforudsigelig; Jonathan kan vågne op til 5 gange, hvor han bliver urolig og skal vugges/trøstes/have mad, for at sove igen. Typisk, når han vågner ved 4-5 tiden er det med lyde der indikerer, at han har lidt ondt i maven og så kommer der som regel en godt fyldt ble mellem 6 og 7 om morgenen.
Et par facts mere, der kunne være relevante:
- Han bruger ikke sut - vil ikke have den.
- Han har altid haft 1-2, sommetider 3, lortebleer (for nu at sige det ligeud) om dagen - dvs på intet tidspunkt han har sprunget flere dage over, som min sundhedsplejerske eller siger, han burde nu hvor han er knap 4 måneder.
- Han har altid været en super hurtig spiser. Han er færdig med at spise hos mig på under 10 minutter. Jeg har forsøgt at lægge ham til igen, eller lægge ham til det andet bryst, fordi jeg tænker at han måske blot er blevet forstyrret, og egentlig er mere sulten, men han vil somregel ikke spise mere (vender hovedet væk), og spiser altid kun fra ét bryst.
Som sagt går mit spørgsmål på, hvordan vi kan opnå en mere stabilt sovende Jonathan i løbet af natten. Dagen synes jeg egentlig går fint. Jeg tænker selv, om han mon er klar til en flaske vælling? Jeg synes, det ville være dejligt, hvis jeg kunne bibeholde ren amning en måneds tid endnu, før jeg introducerer ske-mad, men måske han faktisk ikke bliver mæt nok, siden han har behov for at spise så mange gange i løbet af natten?
Måske vi kan lave en blid overgang ved at introducere en flaske vælling, når han vågner kl 22? Og på den måde give ham noget mere tungt i maven, der kunne hjælpe til en dybere søvn?
Hvad ville dit råd være - også med henblik på den overgang til ske-mad, som jo nok skal ske i løbet af de næste par måneder?
På forhånd tusind tak.
Mange hilsener
fra Lene