Svar: En mere rolig nat?
16. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lene
Jeg kan godt forstå du gerne vil have Jonathan til at sove lidt mere sammenhængende om natten, det er hårdt at han søger brystet så tit og det er derfor også nærliggende at tænke på, hvordan du kan få fyldt lidt mere mælk i ham - han lyder jo umiddelbart som om at han har behov for det:o)
Du kan forsøge at amme hyppigere i løbet af dagen og aftenen. Du skriver at om aftenen tager din mand ofte over og luller Jonathan i søvn. Det er sådan at din mælkemængde er nedsat om aftenen til gengæld er mælken meget koncentreret og det betyder at hvis man lader barnet die meget hyppigt aftenen igennem, så vil barnet få små mængder fed mælk, som mætter længere og derfor kan give en mere sammenhængende søvn.
I kan derfor overveje om du skal lægge til hyppigere om aftenen, også selvom du ikke føler der er så meget at komme efter og så lade være med at lulle Jonathan i søvn. På samme måde kan du også forsøge at amme ham hyppigere i løbet af dagen, fordi hyppigheden af amning er med til at øge din mælkemængde og derfor mætte ham mere.
I kan også, som du selv er inde på, overveje om det vil være det rigtige for jer at tilbyde ham en flaske om aftenen. Det kunne være med modermælkserstatning eller vælling. Det er sådan at det ofte vil mætte lidt mere en modermælk, halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.
For nogen er det også en løsning at malke ud i løbet af dagen og så tilbyde barnet mors mælk i flaske om aftenen. Det kan have den fordel at man samtidig får øget mælkeproduktionen på grund af den ekstra udmalkning og samtidig spiser barnet ofte lige lidt ekstra, når det gives af flaske og på den måde kan også det give lidt længere søvn. Derudover vil far jo kunne give flasken sen aften kl. 22 og du vil som mor derfor kunne gå tidligt i seng og få nogle flere sammenhængende timer inden Jonathan så vågner igen.
Det er fint at forsøge med en flaske om aftenen og helt okay, hvis du gerne vil forsøge vælling fordi det i princippet er det samme som en tynd grød. Du kan derfor godt se det som en blid overgang inden skemaden og det er nogle fine overvejelser du har gjort dig der. I 4-6 måneders alderen bør man ikke give mere end 2 flasker vælling dagligt (max 400ml) så en flaske vælling sen aften - måske 200ml kan godt være en løsning for jer.
Mange kan dog springe vællingen over og gå direkte til skemaden og vælling er ikke noget børn behøver at få. Nogen har glæde af det og for andre har det ingen betydning. De vælger at gå direkte til skemaden, når barnet virker parat til dette.
Jeg håber mine tanker hjælper dig videre til at se hvad der er godt for jer, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske