Svar: Er hun ved at være klar til vælling?
16. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Anja
Tillykke med lillesøster:o)
Jeg synes ikke du skal give din datter vælling så længe hun er under 4 måneder - heller ikke selvom du laver det selv! Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og hun vil have svært ved at nedbryde det i sine tarme. Samtidig fortæller du at begge I forældre har allergi og astma, at din datter er dobbeltdisponeret og jeg synes derfor det er vigtigt at trække introduktionen af grød så længe som muligt.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Flere undersøgelser har vist, at man hos børn med særlig risiko for allergiudvikling kan nedsætte, men ikke fjerne, risikoen for udvikling af fødevareallergi, hvis børnene ernæres udelukkende med modermælk og/eller højt hydrolyserede modermælkserstatninger i
de første 4 levemåneder. Dette gælder specielt komælksallergi, og børneeksem i de første 5-7 leveår" (Citat: anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Mit råd er derfor at I forsøger at fylde hende lidt ekstra op hele dagen igen i håb om at hun så også vil sove lidt mere om natten og sove mere roligt. Og et eller andet sted tænker jeg at det er rigtig godt, at hun nu selv er begyndt at sætte sit mælkebehov lidt op - det lyder jo som om at hun har en rigtig god evne til at selvregulere.
At hun nu er begyndt at være mere vågen om aftenen hænger sammen med hendes alder og det drejer sig om en periode. Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen begynder at sove mere kortvarigt og sover deres sidste dagslur så sent, at de er vågne og meget opmærksomme om aftenen. Det er fordi hun gerne vil følge med og opleve og det skal hun naturligvis have lov til. Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, men som sagt ændrer det sig igen. Ofte vil de fleste børn i 5-6 måneders alderen, hvor de begynder med skemad et par gange dagligt, få lidt mere rytme og rutine og ingen begynde at gå tidligt i seng:o)
Jeg håber mine tanker giver dig lidt ro, fortsat held og lykke - med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske