Svar: Sprog og sprogstimulering
16. maj 2008
Alder:
21 mdr.
Kære Ingrids mor
Det du fortæller synes jeg ikke lyder bekymrende, det er jo sådan at den sproglige udvikling varierer meget fra barn til barn. Det vigtigste er at din datter forsøger at bruge sproget til at kommunikere med og synes det er sjovt og dejligt at synge, pludre osv. og det er fint at hun er i stand til at følge en opfordring.
Generelt kan man sige at de fleste børn omkring 16 måneders alderen vil begynde at bruge ordet "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte "bar" og mor som "maaa" eller "mo". Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord. Det passer således meget fint overens med det du fortæller - din datter siger nej, ja, op, ned, se, vov, is osv.
Omkring 22 måneder begynder barnet at sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår. Og omkring 24 måneder begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far).
Stille og roligt stiger barnets ordforråd og man taler her om at barnet har en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Det er især mellem 2-3 års alderen. Gennemsnitligt har et 3 årigt barn et ordforråd på 600 ord, og igen - nogen har mindre og andre betydeligt mere...
Et 3 årigt barn vil gennemsnitligt være i stand til at sætte 4-6 ord sammen i en sætning - igen er der store individuelle forskelle, hvor nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:o)
Jeg synes altså umiddelbart at det du fortæller lyder rigtig fint og indenfor normalområdet. Hvis du er i tvivl, så er det altid en god idé at få din datters ører tjekket ved en ørelæge. Det kan du gøre uden henvisning.
Hvis det senere viser sig at hun har problemer med sit sprog, så vil hun via daginstitutionen helt automatisk blive tilknyttet en talepædagog, som vil vejlede jer videre frem.
Det er en rigtig god idé at købe børnebøger, hvor der er et stort billede i midten og flere små billeder i kanten. De små billeder går igen i det store billede og det giver mulighed for at gentage ordet flere gange, vise hende, hvad hun skal kigge efter osv. Hun er nok lige lille nok til at kunne koncentrere sig om det endnu, men det kan være en god ide.
Der er f.eks. "Mine første 500 ord" fra forlaget Litas. Der er også "Kaj og Andrea - på jagt efter bogstaver" fra DR. Disse bøger henvender sig dog mest til børn fra 3-6 år, som ofte også er den alder, hvor man sprogtræner, hvis man oplever problemer:o)
Men der findes mange andre gode også til mindre børn:
- "Min første ordbog", Forlaget Carlsen - fra ca 2 år.
- "Min egen ordbog", Forlaget Litas, fra ca 1 år.
- "Min første pege-ordbog" fra Forlaget Rebus fra ca 1 år.
- "Kaninus kan mange ord - min første ordbog" fra Gyldendal, fra ca. 1 år
- "Billedsnak - snak om billeder med de 1 1/2-5 årige" fra Forlaget Carlsen
Og så er der alle pletbøgerne med den søde hund plet. Plet har altid gang i noget - travlt på bondegården, malker koen, fodrer hesten og hilser på alle dyrene. Samtidig er der føle felter og flapper der kan åbnes og man kan tale om det hele og få sat mange tillægsord på. Det er også en god idé.
Derudover er der forskellige spil - billedlotteri og lignende kan være rigtig godt som sprogstimulering "Hvem har en cykel?" - "Jeg har en cykel" osv. men det er igen mest henvendt til større børn.
Vær opmærksom på at mange biblioteker har materiale beregnet til børn som har brug for ekstra sprogstimulering. Og husk så at det ikke lyder til at være nødvendigt for din datter endnu - det er fint at læse bøger, synge sange og bruge sproget på forskellig vis i hverdagen:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske