Brev:
Giver jeg hende for meget skemad?
16. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Giver jeg hende for meget skemad?
Hej Helen
Tillykke med den nye hjemmeside. Den er dejligt opmuntrende.
I dag bliver Madeline 6 måneder. En dag jeg har ventet på med længsel de sidste par uger da jeg ENDELIG må give hende nogle flere ting at spise.
Jeg har snakket med min egen sundhedsplejerske og hun siger at jeg stadig kun må give madeline milde grødtyper så som hirse, majs og boghvede. Hun har længe haft forstoppelse og da jeg oven i købet ikke føler hun bliver mæt nok af disse typer grød, har jeg valgt at gå over til havregrød og fuldkornsgrød. Det har resulteret i at hun nu leverer 2-3 "brune" bleer hver dag. Er det for mange (det er mere om hun har diaré)?
Oven i er jeg forvirret omkring hvad jeg egentlig må give hende at spise nu. Hun er MEGET glad for sin mad. Hun spiser ca. således:
Morgen kl. 6.30: 1 dl havregrød med vand af kop + halvt glas frugtmos
kl. 9.00 bliver lagt til lur med 200 ml MME
kl. 10.00 vågner igen
kl. 11.00 ca. 1 dl flerkornsgrød, vand af kop + frugtmos
kl 12.00 bliver lagt med 200 ml MME
kl. 14.00 vågner igen og får 200 ml MME
kl. 16.00 spiser et helt glas frugtmos (nogle dage lidt mindre) gerne med fuldkorn i
kl. 16.30 lægges til sen lur
18.00 vågner op
18.30: Spiser kartoffelmos af 3 små kartofler plus en buket broccoli af pæn størrelse. Får MME af kop og frugt til dessert.
Hvornår må jeg blande andre ting i grøden og kartoffelmosen? Her mener jeg kød, æg, grovere hakkede grøntsager! Og hvornår må jeg begynde at give hende noget af det mad vi selv spiser, så hun kan se, smage og lugte at vi får det samme mad som hende? Her tænker jeg især på pasta og kødsovs, eller kartofler med sovs til (også bearnaise). Min sundhedsplejerske siger jeg ikke må give hende agurkestave, skåret frugt eller en gulerods stav at gnaske lidt på før hun er et helt år?!. Hun har fået en tand der er kommet næsten helt op nu, og jeg ville meget gerne give hende nogle brødskorper eller noget i den retning til at klø gummerne lidt med!
Håber du kan give lidt svar på min blandede landhandel
Katrine, mor til Madeline