Svar: Giver jeg hende for meget skemad?
16. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Katrine
Hmm, hvorfor siger din sundhedsplejerske at du skal holde igen med varieret kost til Madeline - hun er jo ikke præmatur eller lignender der skulle gøre at du burde gå meget forsigtigt frem eller?
Jeg kan ikke se nogen problemer i at du begynder at tilbyde Madeline større variation i fødevarer nu hvor hun er 6 måneder og det er helt relevant at lade maden tage mere og mere udgangspunkt i de I andre spiser og netop give hende, det hun viser interesse for. Hvis hun er naturligt interesseret i jeres mad, så skal hun naturligvis have lov til at smage det og jeg tænker også at man jo netop skal forsøge at udnytte denne naturlige nysgerrighed. Samtidig tænker jeg også at det vil have en gunstig effekt på hendes hårde mave.
Det er fint at du er begyndt med lidt grovere grødtyper, du kan give hende havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Derudover kan du godt begynde at variere hendes indtag af grøntsager betydeligt. Hun kan få grøntsagsmos af: pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat.
Det er godt at give dem forskellige grøntsager netop også for at holde maven igang. De 4 sidste nitratholdige grøntsager må hun meget gerne få - børn kan tit rigtig godt lide smagen af disse, men det skal være i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Når det fungerer fint med grøntsagsmosen og hun har vænnet sig lidt til de nye smagsoplevelser, så vil det være fint at du begynder med lidt kød eller fisk i mosen. Det er bedst at starte med kogt kød eller fisk og af kød kan du give: Kylling, kalkun, gris, kalv, lam, okse, and osv.
Fisk kan også koges eller laves i ovn og det er især laks, rødspætte, torsk, sild, makrel man starter med. Du kan også bruge tun fra dåse eller iblande lidt sildepostej i grøntsagsmosen, hvis det en dag skal være lidt lettere og mere praktisk
Udgangspunktet må som sagt gerne være jeres mad og det betyder at hvis du laver en kartoffelmos på sødmælk, så kan I alle spise det samme. Du kan også tilbyde lidt sovs på grøntsagsmosen, netop for at give lidt smag og fedtstof den vej, du kan bruge indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. Det vil også være okay at du, hvis I en dag får millionbøf eller bolognese, hvor kødet har stået og småsimret i sovs og ikke er stegt hårdt på panden, så må du gerne bruge lidt af dette på eller i grøntsagsmosen.
Ris kan være godt til at give lidt struktur i maden og vende barnet til at skulle tygge lidt mere. Ris er derfor godt i 7-8 måneders alderen hvor mange børn vil elske at få f.eks. boller i karry. Pasta må Madeline også godt få, men de meste pasta indeholder hvede og dermed gluten og derfor skal det være små mængder, når hun ikke er ældre end hun er og det skal blendes. Først omkring 8 måneders alderen vil de fleste børn være i stand til at tygge f.eks. pastaskruer.
Med hensyn til gluten, så er det sådan at det hos disponerede mennesker kan fremkalde sygdommen cøliaki. Gluten findes i hvede, rug, byg og havre og indholdet i hvede er betydeligt større end i de andre tre kornsorter.
Man mener at introduktionstidspunktet og mængden af gluten har betydning for om sygdommen udvikles og sundhedsstyrelsen anbefaler at man derfor ikke giver børn glutenholdig mad før 6 måneders alderen og herefter kan indtaget stige gradvist.
Når jeg anbefaler at give børn i 6-7 måneders alderen brødskorper, som ristede rugbrødsbjælker og lignende, agurkestænger osv. så er det fordi at børn for det første på dette tidspunkt ofte har lidt ondt for tænder og det at gnave i en skorpe eller et stykke agurk hjælper på dette. Samtidig så giver det dem en mundmotorisk øvelse og også en smagsfornemmelse, som er vigtig. Det betyder ikke at børn i denne alder skal til at spise masser af brød ved siden af deres grød og man skal se på deres samlede indtag over dagen og tilbyde dem mere og mere variation. Derfor anbefaler jeg normalt også at grød max udgør 2 af dagens måltider og resten grøntsagsmos.
Barnet skal naturligvis være under opsyn, når man giver det noget i hænderne, som de kan komme i munden og når der allerede er kommet en tand op, så skal man naturligvis være ekstra opmærksom på at barnet kan bide et stykke af og derfor holde ekstra øje - men jeg kan ikke se, hvorfor man skal vente med at give børn mad i hænderne til de er 12 måneder gamle - på det tidspunkt skulle de jo meget gerne spise familiemad og være nået meget længere ...
Det er stadig vigtigt at du blender maden, så Madeline kan finde ud af at spise den og normalt vil man 7-8 måneders alderen begynde at gøre maden lidt grovere i konsistensen, mose kartofler med en gaffel, bruge lidt ris osv. og I 8 måneders alderen starter man så med rugbrødshapsere osv. der skal tygges dog stadig med mos ved siden af, som fylder op og giver mæthed.
Planen for dagen du har sendt ser umiddelbart fin ud og jeg håber at mit svar her, har givet dig en idé om hvordan du kommer videre. Rigtig meget held og lykke med det - det er rigtig dejligt, når barnet kan begynde med mere rigtig mad, - jeg kan godt forstå du glæder dig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske