Svar: Trivsel og temperament
16. maj 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Lise
Nedsat arbejdsuge og evt. på den måde at der er en ekstra ugentlig fridag er altid en god idé og det lyder dejligt, hvis I har den mulighed. Måske kunne din fridag ligge onsdag, så hun har to dage i institution, en dag hjemme, to dage i institution og så to dage hjemme - det kunne være så dejligt for jer...:o)
Jeg synes det er vigtigt at I finder ud af, hvorfor jeres datter er så ked af at være i vuggestuen. Jeg synes man er nødt til at tænke over hvorfor hun så klart melder ud at hun ikke vil derhen og hvorfor hun savner dig så meget i løbet af dagen. Det er jo helt fantastisk flot at hun verbalt er så god til at give udtryk for sine følelser. Det er naturligvis problematisk, at hun oplever de andre børn driller, skubber, river i hår og ikke stopper, når hun siger stop og jeg synes også det er synd at hun tilsyneladende bliver så ked af det, at hun er nødt til at blive puttet meget tidligt - er det lettere at sove fra det hele?
Jeg synes I skal bede om at få en tid til samtale med pædagogerne og gerne få lederen eller souschefen med, stuepædagogen osv. så flere hører hvad I oplever og så I kan finde en løsning på problemet. Jeg synes det er vigtigt at de ved, hvor ked af det hun egentlig er ved at komme i institutionen og hvad det er hun giver udtryk for at opleve. Alle må have interesse i at hun trives bedst muligt og det vil være oplagt at pædagogerne gør en ekstra indsats i øjeblikket for at jeres datter får det godt der. Sådan er det med børn - i perioder, har de brug for at man gør lidt ekstra for dem, på andre tidspunkter går det fint.
Du nævner at hun nu er begyndt at sige "jeg bider eller slår mig selv", hvis hun f.eks. får et nej. Hvorfor tror du hun siger sådan? Hvordan reagerer I når hun siger det og hvad gør det ved jer? Har hun oplevet at hun ved at sige sådan få sin vilje, eller får jeres opmærksomhed 100pct. eller..? Der må være et eller andet som gør at hun siger sådan ...
Når hun siger at hun vil gøre sig selv ondt, så tænker jeg at det er vigtigt at I forsøger at synes det er okay, forstået på den måde at I skal tage det roligt, være afslappet omkring det og åbent og ærligt sige hvad I tænker om det: "Vil du slå dig selv, av, det gør da ondt, det synes jeg ikke du skal - vil du ikke hellere af et knus af mor" eller I kan aflede hende med sjov og humor: "Vil du bide dig selv? - Pas du på jeg ikke kommer og bider dig" og så løbe efter hende og lade som om at du bider lidt i hende, tumler og kilder med hende osv.
Derudover tænker jeg at det måske er nu at far skal mere på banen, han skal tage hende med i svømmehallen, med ud at spille bold, tage på naturlegeplads eller i skoven hvor de kan vippe, gynge, klatre højt og hoppe ned. De der lidt vildere lege, som vil give hende lidt pondus og som fædre ofte er rigtigt gode til.
Der kan naturligvis godt være forskel på hverdag, weekend og ferie - en stresset hverdag giver naturligvis også stressede børn, hvor vi er meget mere rolige og afslappede i vores ferier og det hele kører mere på børnenes præmisser. Men den forskel du beskriver lyder stor og det lyder som sagt, som om at jeres datter ikke stortrives i vuggestuen og det synes jeg I skal tale med dem om.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske